لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: حقوق ظریفه یعقوبی و دیگر فعالان باید رعایت شود


دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با اشاره به بازداشت ظریفه یعقوبی گفت که باید به فعالان حقوق بشر احترام گذاشته شود و محل بازداشت آنها مشخص گردد.

یوناما ناوقت روز چهارشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) در صفحه فیسبوک خود نوشت که افراد بازداشت‌شده باید اجازه داشته باشند با خانواده‌های خود ارتباط برقرار کنند.

یوناما افزوده است:‌ "به حقوق ظریفه یعقوبی و سایر فعالان باید احترام و دلایل تداوم بازداشت آنها باید علنی شود. یوناما به دنبال دسترسی به بازداشت‌شدگان و روشن‌شدن محل نگهداری آنها است. برای همۀ بازداشت‌شدگان باید اجازه داده شود تا با خانواده و مشاور حقوقی خود تماس گیرند."

حکومت طالبان هنوز در خصوص خواست تازۀ دفتر هیات معاونت ملل متحد چیزی نگفته است.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل گفته بود که طالبان به تاریخ چهارم نومبر ظریفه یعقوبی و همکارانش را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که تشکیل "جنبش زنان افغان برای برابری" را در منطقه دشت برچی کابل اعلام می‌کرد، بازداشت کردند.

این سازمان دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) گفت که طالبان حد اقل طی ده روز گذشته، ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف، سه زن مدافع حقوق بشر را بازداشت کرده اند.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که طالبان به عنوان مقامات فعلی افغانستان باید قوانین و معیارهای بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند و فوراً و بدون قید و شرط این زنان مدافع حقوق بشر و همکاران شان را آزاد کنند.

این سازمان از امنیت و سلامت ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی، حمیرا یوسف و همکاران شان ابراز نگرانی کرده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از بازداشت ظریفه یعقوبی اظهار بی‌خبری کرده است.

XS
SM
MD
LG