لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری مدافعان حقوق زن از بند طالبان شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

سازمان عفو بین‌الملل با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که زنان مدافع حقوق بشر که توسط طالبان بازداشت شده اند، باید بی‌درنگ آزاد شوند.

این سازمان ناوقت روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) گفت که طالبان حد اقل طی ده روز گذشته، ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف، سه زن مدافع حقوق بشر را بازداشت کرده اند.

سمیرا حمیدی، کارمند بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت این زنان گفته است: "موج اخیر دستگیری زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان تلاش دیگری برای سرکوب هرگونه اعتراض مسالمت‌آمیز و هرگونه مخالفت علیه سیاست‌های ظالمانه طالبان است که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند."

به باور خانم حمیدی چنین بازداشت‌ها بدون شک محیط ترس و انتقام را در یک نظام سرکوب‌گر که کنترول نشده است، افزایش می‌دهد.

در اعلامیۀ عفو بین‌الملل آمده است: "طالبان به عنوان مقامات فعلی باید قوانین و معیارهای بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند و فوراً و بدون قید و شرط این زنان مدافع حقوق بشر و همکاران شان را که صرفاً به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق خود در آزادی بیان و اجتماع بازداشت شدند، آزاد کنند."

این سازمان از امنیت و سلامت ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی، حمیرا یوسف و همکاران شان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در گذشته، افرادی که خودسرانه تحت نظر طالبان بازداشت شدند، مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند و بارها از دسترسی به راه‌های حل‌ حقوقی و ملاقات با خانواده محروم شده اند.

اعلامیه تاکید کرده است: "طالبان باید پاسخگوی سلب و نقض حقوق بشر باشند، زیرا آنها همچنان بدون مجازات عمل می‌کنند. جامعه جهانی باید این اعمال را چه به گونۀ آشکار و چه در تعاملات خصوصی خود با طالبان محکوم کند و این پیام روشن را بفرستد که سیاست‌های کنونی آنها در قبال زنان و دختران قابل قبول نیست."

طالبان به تاریخ چهارم نومبر ظریفه یعقوبی و همکارانش را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که تشکیل "جنبش زنان افغان برای برابری" را در منطقه دشت برچی کابل اعلام می‌کرد، بازداشت کردند.

عفو بین‌الملل گفته است که بر اساس گزارش‌ها، حدود ۶۰ تن از اعضای طالبان برای برهم زدن مراسم به محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی هجوم بردند و عکس‌ها و ویدیوهای موبایل‌های همه شرکت کنندگان در این رویداد را حذف کردند.

یک روز پس ازا ین رویداد، کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای در مورد این بازداشت‌ها از مقامات طالبان خواست تا به حقوق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز بدون ترس از بازداشت یا ارعاب احترام بگذارند.

اما یک روز پس از آن ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از بازداشت ظریفه یعقوبی اظهار بی‌خبری کرد و گفت که از نهادهای امنیتی در این مورد معلومات خواهد گرفت.

او در یک نشست خبری گفت: "روز گذشته که از آنها (نهادهای امنیتی) معلومات خواستیم، در مورد بازداشت فردی به این عنوان اطلاعی نداشتند. ما هم در برخی رسانهها شنیدیم. اما تحقیق جریان دارد، زمانیکه معلومات دقیق به دست آمد، آن را شریک می‌کنیم."

سخنگوی حکومت طالبان همچنان تاکید کرده بود که واکنش‌ها به اعتراضات اخیر، به دلیل برگزاری غیرقانونی آن بوده است. او گفت که اگر اعتراض یا تظاهراتی صورت می‌گیرد، باید مطابق قانون باشد و هدف، آجندا و مسیر اعتراض به نهادهای امنیتی توضیح داده شود، سپس به آنها اجازه داده می‌شود.

به گفتۀ آقای مجاهد فعالان حقوق زنان "تشویق می‌شوند و به آنها گفته می‌شود که اعتراض کنند و علیه امارت اسلامی بی‌اعتمادی ایجاد کنند."

عفو بین الملل گفته است که موج اخیر بازداشت‌های زنان مدافع حقوق بشر و معترضان پس از ماه‌ها سرکوب حقوق زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان صورت می‌گیرد که توسط عفو بین‌الملل و سایر سازمان‌های جامعه مدنی مستند شده است.

شماری از فعالان حقوق زن از مقام‌های حکومت طالبان خواسته اند که مدافعان حقوق بشر و زنان را باید هرچه زودتر از بند آزاد کنند.

پیش از آن هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفته بود که "با طالبان در زمینه بازداشت ظریفه یعقوبی و چهار فرد دیگر که در کابل بازداشت شدند، در تماس شده است".

XS
SM
MD
LG