لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما بار دیگر خواستار لغو ممنوعیت آموزش دختران و زنان شد


هم‌زمان با آغاز سال نو تعلیمی ۱۴۰۳ خورشیدی، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) یک بار دیگر از طالبان خواسته است که ممنوعیت آموزش برای دختران و زنان در مکاتب بالاتر از دوره ابتدایی و نیز دانشگاه‌ها را لغو کنند.

یوناما ناوقت چهارشنبه ۲۰ مارچ (اول حمل) با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است که بیش از ۹۰۰ روز است که دختران بالای ۱۲ سال از آموزش در مکاتب و دانشگاه‌ها منع شده اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد گفته است:‌ "یوناما از مقامات طالبان می‌خواهد که به این ممنوعیت غیرقابل توجیه و آسیب‌رسان پایان دهند. آموزش برای همه برای صلح و رفاه ضروری است".

وزارت معارف حکومت طالبان سال نو تعلیمی مکاتب را در مناطق سردسیر افغانستان از جمله کابل آغاز کرد، اما مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم همچنان بسته ماند.

سید حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان، در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی در لیسه امانی شهر کابل بر آموزش علوم عصری در کنار علوم دینی تاکید کرد، اما در مورد بازگشایی مکاتب لیسه و متوسطه دختران چیزی نگفت.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با راه‌اندازی کمپاین دادخواهی برای آموزش دختران و زنان در افغانستان گفته است که ممنوعیت آموزش دختران غیرقابل توجیه و نقض حقوق اساسی بشر برای آموزش است.

این سازمان در رسانه اجتماعی ایکس نگاشته است: "طالبان باید به دختران در هر سنی اجازه دهد تا به مکتب بروند و از بهانه‌های بدبینانه برای پیشبرد برنامه تبعیض‌آمیز خود دست بردارند."

در همین حال، نهاد "دیدبان معارف افغانستان" در اعلامیه‌ای گفته است که با وجود بازگشایی مکاتب پسرانه در سراسر افغانستان، محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش بسیار ناامیدکننده است.

دیدبان معارف افغانستان بار دیگر از رهبری طالبان خواسته که در‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بگشاید.

این نهاد همچنان از تمام خانواده‌ها می‌خواهد که کودکان پسر و دختر شان را که به سنین مکتب رسیده اند، به مکاتب بفرستند.

جنبش زنان پنجره امید نیز به مناسب سال نو تعلیمی در اعلامیه‌ای گفته است که از بازشدن مکاتب دوره متوسطه و لیسه برای دختران خبری نیست و طالبان در دوره ابتداییه نیز مضامین دینی را جایگزین مضامین ساینسی، اجتماعیات و ریاضیات کرده است.

این جنبش با بیان اینکه طالبان مدارس را جایگزین مکاتب کرده اند، تاکید کرده است که در عصر حاضر سواد شامل توانایی‌ها و مهارت‌های چون سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه‌ای، تربیتی، سلامتی، علمی، تحلیلی، قومی و نژادی می‌شود.

در اعلامیه این جنبش آمده است که میلیون‌ها دختر افغانستان بیشتر از ۹۵۰ روز از آموزش محروم اند و با گذشت هر سال آمار این محرومیت افزایش می‌یابد، طوری که امسال بیش از ۳۳۰ هزار دختر از ادامه آموزش در دوره متوسطه محروم شدند.

به باور اعضای این جنبش اعتراضی، ممنوعیت آموزش برای دختران، در نفس خود "آپارتاید جنسیتی" است که منجر به خودکشی، ازدواج‌های زیرسن و اجباری و فشارهای روانی دختران شده است.

در اعلامیه آمده است: "ادامه ممنوعیت آموزش، میلیون‌ها دختر را از اهداف و رویاهای شان و از رشد و پیشرفت بازداشته است. این روند تاثیر درازمدت و جبران‌ناپذیر بر ابعاد گوناگون زندگی زنان دارد و باعث حذف دوامدار و سیستماتیک زنان از زندگی و اجتماع شده است. ما خواهان آموزش دوره متوسطه و لیسه با معیارهای بین‌المللی استیم که در افغانستان تحت سلطه طالبان ممکن نیست."

این سومین سال متوالی است که زنان و دختران افغان به آموزش بالاتر از صنف ششم دسترسی ندارند.

طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند، متعاقب آن درهای دانشگاه را به روی دختران و زنان بستند.

با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب، حکومت طالبان هنوز پاسخ مثبت نداده است، هرچند که مقامات این گروه گفته اند که محدودیت آموزش دختران و زنان موقتی است.

گروه

XS
SM
MD
LG