لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان حقوق زن: با مسدود ماندن مکاتب به روی دختران، دلیلی برای تجلیل از سال نو نیست


برخی مدافعان حقوق زن می‌گویند که مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان برای سومین سال پیهم، از عدم تغییر موضع حکومت طالبان به سمت زنان نمایندگی می‌کند.

رسانه رخشانه، که در مورد وضعیت زنان در افغانستان گزارش‌دهی می‌کند، با نشر ویدیویی به مناسب نوروز سال ۱۴۰۳ خورشیدی، از آغاز سال مملو از آزمون برای زنان افغانستان خبر داد که در طول این سال زنان در افغانستان علاوه بر مسدود ماندن مراکز تحصیلی با مشکلات بیکاری، فقر و اقتصاد بد، نیز مواجه خواهند بود.

اعضای جنبش روزنه آزادی زنان افغانستان، در پیامی به مناسبت نوروز، در شبکۀایکس، شعار "سال نو آمده ولی روزگار ما همچنان تاریک است" را در عکسی از زنان معترض در داخل افغانستان که صورت‌هایشان پوشیده شده، به نمایش گذاشته و از مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه ابراز تاسف کرد.

فوزیه کوفی، فعال حقوق زن، در پیامی به مناسبت سال نو در صفحه اش در شبکه ایکس، ابراز داشت که مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران تاسف برانگیز است و حال این وظیفه "مردانی که به ما زمانی منحیث عضو پارلمان رجوع کرده و خواهان گشایش مکتب برای دختران شان می‌شدند" است تا خاموش نمانده و در اعتراض علیه این موضع طالبان در قبال معارف دختران، بپیوندند.

مریم سلیمان خیل، فعال حقوق زن، در شبکۀ ایکس نوشته است که "آنهایی که نوروز را تبریکی می‌دهند و تجلیل می‌کنند باید از دختران در افغانستان بپرسند که چقدر نوروزشان، مملو از شادی و جشن است در حالیکه برای سومین سال قادر به رفتن به مکتب نیستند".

جنبش زنان برای صلح و آزادی که یک گروه دیگر مدافع حقوق زنان افغانستان است، در اعلامیه‌ای به مناسبت آغاز سال نو خورشیدی نوشته است که این جنبش امیدوارست که "سازمان ملل متحد اجازه ندهد تا یک گروه تروریستی بر سرنوشت مردم افغانستان حاکم باشد و زنان از حقوق اولیه خود محروم باقی بمانند."

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در اعلامیه‌ای به مناسب آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان نوشته است: "۹۰۰ روز از زمان ممنوعیت دختران ۱۲ سال به بالا به رفتن به مکتب می‌گذرد و این اداره از مقامات بر سر قدرت در افغانستان می‌خواهد تا این ممنوعیت غیر عادلانه و صدمه زا را رفع کنند."

طالبان همواره در واکنش به انتقادها، بحث آموزش دختران را در افغانستان، موضوع داخلی عنوان کرده اند. از زمان بقدرت رسیدن حکومت طالبان در سال ۲۰۲۱، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان مسدود است، هرچند طالبان در ابتدا گفته بودند که ممنوعیت آموزش دختران موقتی است، اما با گذشت بیش از دو و نیم سال این محدودیت و محرومیت پابرجا مانده است.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG