لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز سال جدید تعلیمی ۱۴۰۳در افغانستان؛ مکاتب دختران باز هم مسدود ماند


با آغاز سال ۱۴۰۳ خورشیدی، نه مراسم جشن باستانی نوروز در افغانستان برگزار شد و نه هم مقامات حکومت طالبان در مراسم سال نو تعلیمی در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران چیزی گفتند.

امروز چهارشنبه ۲۰ مارچ (اول حمل)، اولین روز سال نو ۱۴۰۳ خورشیدی است، اما در افغانستان مانند دو سال گذشته، حکومت طالبان هیچ نشستی را به خاطر تجلیل نوروز برگزار نکرد. حکومت این گروه پس از حاکمیت دوباره در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، جشن سال نو و نوروز را منع کرد.

سه سال قبل پیش از حکومت طالبان، هزاران شهروند افغانستان برای مراسم جشن نوروز و میله گل سرخ در مزارشریف گردهم می‌آمدند، این شهر پس از حاکمیت دوباره طالبان شاهد هیچ جشنی نبود و امسال نیز مراسم جشن نوروز و میله گل سرخ برگزار نشد.

حکومت طالبان رخصتی نخستین روز سال نو خورشیدی را لغو کرده است و روز چهارشنبه در کابل و ولایات اداره‌های دولتی باز بود.

با این وجود، شماری از سیاستمداران افغان و دپلوماتان خارجی پیام‌هایی را به مناسبت سال نو خورشیدی نشر کرده اند.

بسته‌ماندن مکاتب دخترانه

حکومت طالبان هم‌زمان با روز نخست سال ۱۴۰۳ خورشیدی، سال جدید تعلیمی را نیز به شمول کابل در مناطق سردسیر افغانستان آغاز کرد.

سید حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی در لیسه امانی شهر کابل بر آموزش علوم عصری در کنار علوم دینی تاکید کرد، اما در مورد بازگشایی مکاتب لیسه و متوسطه دختران چیزی نگفت.

در این حال، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان با نشر پیامی گفته است که با آغاز سال ۱۴۰۳ خورشید، سال نو تعلیمی نیز آغاز می‌شود و معمولاً روزهای شروع درس برای دختر و پسرهای افغان همانند جشن و عید است.

کرزی گفته است که از نزدیک به سه سال دختران افغان از تحصیل محروم شده اند و نمی‌توانند به مکتب و دانشگاه بروند، علم بیاموزند و در نتیجه به خانواده و کشور خود خدمت کنند.

رییس جمهور پیشین در این پیام با تاکید بر اینکه آموختن دانش راه بقا، رشد، افتخار و رهایی هر جامعه انسانی است، می‌گوید: " در آستانه آغاز سال تعلیمی جدید، بار دیگر از حکومت اسلامی سرپرست می خواهم که درهای مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران افغانستان بگشایند و به آنها زمینۀ آموزش و ترقی را فراهم کند".

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی در نظام جمهوریت نیز در کنار تبریکی نوروز در ایکس ابراز امیدواری کرده است که سال نو سبب تغییرات مثبت در افغانستان شود.

او در پیامش گفته است: "انتظار داریم تا در سال‌ نو تعلیمی دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران باز شوند و زمینۀ کار برای زنان با عزت کشور که نیمی از پیکر جامعه ما را تشکیل می‌دهند، فراهم گردد".

ویدانت پتیل، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایالات متحده نیز محرومیت دختران افغان از آموزش را دردآور خوانده است.

او روز سه شنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) به خبرنگاران گفت که برخورد درست و مناسب با زنان و دختران در افغانستان یکی از مهمترین اولویت‌های سیاست دولت ایالات متحده در قبال افغانستان است.

پتیل گفت:‌ "ما همچنین معتقدیم این چیزی است که برای به اصطلاح حکومت طالبان نیز باید اهمیت داشته باشد و فکر کنید که این بسیار زیاد مهم است، زمانی که در مورد اشتیاق خود برای به رسمیت شناختن بین‌المللی صحبت می‌کنید."

این سومین سال متوالی است که زنان و دختران افغان به آموزش بالاتر از صنف ششم دسترسی ندارند.

طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند، متعاقب آن درهای دانشگاه را به روی دختران و زنان بستند.

با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب، حکومت طالبان هنوز پاسخ مثبت نداده است، هرچند که مقامات این گروه گفته اند که محدودیت آموزش دختران و زنان موقتی است.

گروه

XS
SM
MD
LG