لینک های دسترسی

Breaking News

با طالبان تفاهمات ابتدایی صورت گرفته است - ستانکزی 


محمد معصوم ستانکزی، رییس هیات مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان امروز ۱۳ ستمبر (۲۳ سنبله) در یک نشست مطبوعاتی مشترک با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در دوحه گفت که با هیات مذاکره کنندهٔ گروه طالبان تفاهمات ابتدایی صورت گرفته است.

آقای ستانکزی افزود: "تفاهمات ابتدایی این است که چگونه مذاکرات را از سطح به عمق می‌بریم. روی کدام مسایل بحث آغاز می‌کنیم و کدام اصول را مراعات کنیم."

او علاوه کرد که در نشست‌های امروزی با طرف طالبان، روی تقسیم اوقات و سایر موضوعات صحبت خواهد شد.

هر دو طرف تیم تماس‌ پنج عضوی خویش را معرفی کرده اند. اعضای این تیم‌ها در روز های آینده روی اجندا و مسایل مورد بحث در مذاکرات کار خواهند کرد.

آقای ستانکزی گفت که مذاکرات صلح افغانستان به ایجاد درک مشترک و اعتماد نیاز دارد تا پیشرفت کند. با آنهم او گفت که آتش‌بس یکی از مسایل عمدهٔ است که باید از موضوعاتی باشد که نخست روی آن بحث صورت می‌گیرد.

او افزود: "تعهد بین المللی روی مسلهٔ‌ آتش‌بس وجود دارد و از این رو این منطقی نیست که افغان‌های خود را بکشیم و میان هم در میز مذاکره نشسته باشیم. باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد."

این در حالی است که دیروز شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کنندهٔ طالبان نیز به صدای امریکا گفت: "ما کوشش می‌کنیم که به زودترین فرصت مجالس مذاکرات دایر شود و در رابطه به تمام موضوعات به شمول آتش‌بس صحبت خواهد شد."

مولوی عبدالسلام حنفی، عضو هیات مذاکره طالبان نیز گفت که جنگ باید در افغانستان به گونه کلی خاتمه یابد و به همین هدف وارد مذاکره شده اند.

عبدالله عبدالله در نشست مطبوعاتی امروزی در دوحه گفت که مردم افغانستان از هر دو طرف تقاضا دارند تا خشونت‌ها کاهش یابد.

او افزود: "جنگ راه حل نیست و ادامه خشونت‌ها و افزایش تلفات، تاثیر منفی به روند مذاکرات صلح برجا خواهد گذاشت."

این اظهارات آقای عبدالله در حالی صورت گرفت که مقامات امنیتی افغان امروز از حملات تهاجمی گسترده طالبان در ولایت های قندهار، کندز و کاپیسا خبر دادند که در آن به هر دو طرف تلفات وارد شده است.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که با وجود آغاز مذاکرات، تغییری در سطح خشونت‌های طالبان رونما نشده است.

مذاکرات میان تیم‌های تماس هر دوطرف برای مدتی نامعلومی در قطر ادامه خواهد داشت، اما سایر اعضای هیات جمهوری اسلامی افغانستان به زودی به کابل برخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG