لینک های دسترسی

Breaking News

شارژدافیر سفارت امریکا: از ترویج و ارتقای حقوق زنان در افغانستان حمایت می‌کنیم


همزمان با گزارش‌ها از نقض گستردۀ حقوق زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان، شارژدافیر سفارت امریکا برای این کشور گفته است که ایالات متحده از برنامه‌های ترویج و ارتقای حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان حمایت می‌کند.

کرن دکر، ناوقت روز شنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در رشته پیام‌ها در توتیر گفته است برای گفتگو با نمایندگان و شهروندان افغانستان آماده است و منتظر ایجاد "روابط صادقانه و باز" می‌باشد.

خانم دکر که در اوایل ماه اگست به صفت شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان گماشته شد، همچنان افزوده که امریکا با متحدان، شرکا و حامیان ذی نفع بین‌المللی خود به حمایت از مردم این کشور ادامه داده و در این زمینه اقدامات بیشتر خواهند کرد.

طالبان در یک سال پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی، به استثنای برخی دفاتر معدود، با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

اخیراً نماینده‌های امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و مقام‌های جاپان، قطر و سویس در نشستی اوضاع افغانستان را به بررسی گرفته و آنان از ادامۀ نقض حقوق بشر توسط طالبان اظهار نگرانی کرده اند.

وزارت خارجه ایالات متحده هفتهٔ گذشته در خبرنامه‌ای گفت که این نشست در واشنگتن برگزار شده و نمایندگان این کشورها، تداوم نقض حقوق بشری، به ویژه نقض حقوق زنان و دختران، به شمول وضع محدودیت‌ها بر آنان و به حاشیه راندن اقلیت‌های مذهبی، قومی و سایر گروه‌ها در این کشور را محکوم کردند.

در این حال، برخی از فعالان حقوق زن پشتیبانی جامعه بین المللی از برنامه‌ها برای تامین حقوق زنان و حقوق بشر در این کشور را مهم می‌دانند و از ایالات متحده و دیگر کشورها می‌خواهند که در چنین وضعیت، نباید زنان افغان را تنها بگذارند.

ژولیا پارسی، یکی از فعالان حقوق زن، به صدای امریکا گفت: "هرچند ما از این اعلامیه‌ها خوشبین استیم، امیدوارم که [جامعه‌ بین‌المللی] طالبان را تحت فشار قرار دهد و بر طالبان تاکید کند که حقوق زنان افغان برای شان داده شود."

روز گذشته وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که قرار است نزدیک به ۳۲۷ میلیون دالر دیگر را برای رسیدگی به نیازمندان در این کشور کمک کند.

به گفتۀ این وزارت، ۲۰۸ میلیون دالر این پول از طریق ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده (USAID) در داخل افغانستان و نزدیک به ۱۹ میلیون آن برای مهاجرین افغان در کشورهای منطقه به مصرف خواهد رسید.

شارژدافیر جدید سفارت امریکا برای افغانستان تاکید کرده که در حال حاضر، امریکا یگانه و بزرگترین اهداکنندۀ کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور به شمار می‎‌رود و از ماه اگست سال گذشته تا کنون، بیش از یک میلیار دالر برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG