لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و متحدانش از نقض حقوق بشر و حضور تروریستان در افغانستان ابراز نگرانی کردند


نماینده‌های اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، بریتانیا، امریکا و مقام‌های جاپان، قطر و سویس در نشستی به تاریخ ۱۵ سپتمبر، اوضاع افغانستان را به بررسی گرفته و آنان از ادامۀ نقض حقوق بشر توسط طالبان و حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور اظهار نگرانی کرده اند.

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۳ سپتمبر (۳۱ سنبله) در یک خبرنامه‌ای ۱۵ ماده‌ای گفته است که این نشست در واشنگتن برگزار شده و نمایندگان این کشورها، تداوم نقض حقوق بشری، به ویژه نقض حقوق زنان و دختران به شمول وضع محدودیت‌ها بر آنان و به حاشیه راندن اقلیت‌های مذهبی، قومی و سایر گروه‌ها در این کشور را محکوم کرده اند.

در خبرنامه آمده است که نمایندگان امریکا و متحدانش بر لغو این محدودیت‌ها تاکید کرده و گفته اند که طالبان باید اجازه دهند تا دختران بالاتر از صنف ششم دوباره به مکاتب خود برگردند.

آنان گفته اند که در جریان یک سال گذشته، طالبان محدودیت‌های زیادی را در بخش آزادی بیان وضع کرده و حتا دست به بازداشت خبرنگاران افغان و خارجی زده اند.

نگرانی از حضور گروه‌های تروریستی

نمایندگان امریکا، اتحادیۀ اروپا و برخی از کشورهای دیگر در این نشست همچنان نگرانی شدید خود را از حضور برخی از گروه‌های تروریستی به شمول شبکۀ القاعده و ادامۀ حملات مرگبار در افغانستان مطرح کرده و گفته اند که حضور ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل، نمونۀ بارز شکست طالبان در تطبیق تعهدات شان بر ضد تروریزم است. جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ اول اگست ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبری شبکهٔ القاعده،‌ در اثر حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکا در منطقهٔ شیرپور کابل کشته شد.

پیش از این، شورای امنیت ملل متحد در گزارشی گفته بود که طالبان با القاعده هنوز هم روابط نزدیک داشته و رهبر شبکهٔ القاعده بعیت‌اش را با ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، تجدید کرده است.

در این گزارش آمده بود که ارزیابی کشورهای عضو ملل متحد نشان می‌دهد که شبکۀ القاعده تحت حاکمیت طالبان پناهگاه امن داشته و آزادنه فعالیت می‌کند.

آنان همچنان گفته اند که طالبان باید به تعهدات خود در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی عمل کرده و اقداماتی بیشتری را برای جلوگیری از حملات مرگبار در این کشور روی دست گیرند.

در خبرنامه آمده است که گروه داعش در ماه‌های اخیر، تجمعات غیرنظامیان، نهادهای دپلوماتیک و به ویژه عبادتگاه‌ها را هدف قرار داده که نیاز است تا طالبان جلو چنین حملات مرگبار را بگیرند.

تاکید بر ایجاد یک حکومت فراگیر

نمایندگان امریکا، اتحادیۀ اروپا و برخی از کشورهای دیگر پایداری صلح و ثبات در افغانستان را مستلزم گفتگوهای ملی و معتبر در این کشور عنوان کرده و گفته اند که اگر یک حکومت فراگیر و پاسخگو از طریق یک فرایند معتبر ایجاد نشود، ممکن درگیری‌های مسلحانه در این کشور افزایش یابد.

آنان از طالبان خواسته اند که باید به تعهدات خود مطابق توافقنامۀ امریکا-طالبان در دوحه عمل کرده و از طریق گفتگوها و مذاکرات بین‌الافغانی، بر سر یک نقشه راه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت جدید در این کشور شود، به تفاهم برسند.

بیش از یک سال از سلطۀ طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری در جهان حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است و کشورهای جهان همواره به ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان و نیز احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان اصرار دارند.

اما طالبان گفته اند که امنیت بزرگ‌ترین دستاورد این گروه طی یک سال گذشته است، حقوق همه شهروندان تامین بوده و حقوق شرعی زنان نیز داده می‌شود. این گروه به مشکلات اقتصادی مردم اعتراف دارند و جامعۀ بین المللی به ویژه انجماد سرمایه‌های افغانستان در بانک‌های خارجی را عامل آن می‌خوانند.

تاکید بر ادامه کمک‌های بشری

نمایندگان امریکا و متحدانش در این نشست همچنان تداوم کمک‌ها برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان را یک نیاز جدی عنوان کرده و خواستار کمک‌های بیشتر به این کشور شده اند.

آنان همچنان بر استقلالیت سازمان‌های بین‌المللی برای رساندن کمک‌ها در سراسر افغانستان تاکید کرده و اضافه کرده اند که نیاز است تا امدادرسانان زن و مرد در این کشور، به تمامی بخش‌های این کشور دسترسی داشته و به کار شان ادامه دهند.

در خبرنامه آمده است که کمک‌های بشری باید به تمامی نیازمندان در سراسر افغانستان به گونۀ یک سان توزیع و در دسترس آنان قرار گیرد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان که منجر به توقف کمک‌های خارجی به دولت افغانستان و نیز انجماد دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در خارج شد، افغانستان دستخوش بحران شدید و کم‌پیشینۀ بشری و اقتصادی شده است.

به تازگی ملل متحد با نشر گزارشی هشدار داده است که قرار است تا نومبر سال جاری، حدود شش میلیون نفر در افغانستان از رهگذر گرسنگی در وضعیت عاجل قرار خواهند گرفت.

در این گزارش آمده است که پس از ماه نومبر که فصل زمستان در افغانستان است، احتمالاً عدم مصوونیت غذایی شدید و مرگ و میر فزاینده به دلیل گرسنگی مفرط و سرمای زمستان، افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG