لینک های دسترسی

Breaking News

سرنوشت نامعلوم پناهجویان سوری در ترکیه


جنگ داخلی در سوریه میلیون ها تن را در داخل آن کشور بیجا ساخته و میلیون ها نفر دیگر را مجبور ساخت که در کشور های دیگر پناهگزین شوند.

اکنون، عملیات نظامی اخیر ترکیه در سوریه، ممکن زمینۀ ایجاد یک موج تازۀ از بیجاشدگان سوری را شکل دهد. ولی پرسش اینست که این بیجا شدگان به کجا خواهند رفت؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بتاریخ دهم اکتوبر، به اتحادیۀ اروپا هشدار داد "اگر کوشش کنید که عملیات ما را در سوریه رنگ تهاجمی بدهید، پاسخ ما ساده است، سرحد را باز میکنیم و ٣.٦ میلیون مهاجر را به شما میفرستیم."

بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، میلیون ها پناهجو از کشور های مختلف از طریق ترکیه وارد اروپا شدند.

ولی پس از یک توافق میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه، این تعداد بگونۀ قابل ملاحظۀ کاهش یافت.

بر اساس توافق، انقره در بدل دریافت کمک مادی از اتحادیۀ اروپا، امنیت سرحدات خود را بخاطر جلوگیری از فرار پناهجویان به اروپا تقویت بخشید.

در حالیکه هشدار رئیس جمهور اردوغان مبنی بر بازگشایی سرحداتش در یک مقطع اساس صورت میگیرد، ولی ایا میلیون ها پناهجوی سوری که در ترکیه زندگی می کنند، هنوز هم علاقمند اروپا اند یا خیر؟

محمد صالح علی، رئیس انجمن همبستگی با پناهجویان سوری، در صدای امریکا گفته است که "فکر نمیکنم که یک موج دیگر از مهاجرت به مانند سال های ٢٠١۴، ٢٠١٥ و ٢٠١٦ بوجود بیاید"، زیرا به گفتۀ او وضعیت در سوریه در حالی آرام شدن است.

صالح علی همچنان افزوده است که "حدود هشت سال قبل، در رسانه های اجتماعی تبلیغاتی وجود داشت که گویا اروپا جنت است".

ولی اضافه کرده است "افرادی که به اروپا رفتند، از طریق فیسبوک، مسنجر و واتس آپ، پیام میفرستادند که حقیقت چنین نیست، اروپا جنت نیست".

تعداد دیگر به این باورند که بازگشایی سرحد ترکیه برای پناهجویان، بنابر دلایل سیاسی، برای رئیس جمهور اردوغان یک مفکورۀ خوب نیست.

اوستون رینارت، رئیس انجمن مدافع حقوق پناهجویان سوری، هشدار میدهد که اگر انقره بر گشایش سرحدات خود تصمیم بگیرد، ترکیه "منزوی تر خواهد شد".

حکومت ترکیه بخاطر بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان، ایجاد ساحات مصؤن در سوریه را پیشنهاد کرده است.

ولی بسیاری از پناهجویان سوری نمیخواهند که به هیچ گوشۀ کشور خود برگردند.

خانم اوستون رینارت نیز نگرانی پناهجویان را تائید میکند و میگوید که "هیچ پناهجوی به رضایت خود به ساحات مصؤن برنخواهد گشت".

به گفتۀ او برگرداندن جبری، زمینه را برای یک بحران بشری بزرگی مساعد خواهد ساخت.

سرنوشت نامعلوم پناهجویان سوری در ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00

XS
SM
MD
LG