لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های نظامی امریکا در کانگرس با سوالات جدی روند تخلیه از افغانستان مواجه اند


با وجود انتقادهای جدی، ادارهٔ جوبایدن همواره از روند خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان دفاع کرده اند.
با وجود انتقادهای جدی، ادارهٔ جوبایدن همواره از روند خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان دفاع کرده اند.

قرار است مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) در مجلس سنای امریکا با سوالات جدی در مورد نحوهٔ روند تخلیه از افغانستان مواجه شوند.

حضور ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال در افغانستان، به تاریخ ۳۰ اگست سال روان میلادی پایان یافت، اما روند این تخلیه با هرج و مرج و یک حملۀ مرگبار انتحاری داعش توام بود که در این حمله، علاوه بر کشته شدن ۱۳سرباز امریکایی، نزدیک به ۱۷۰ غیرنظامی افغانستان نیز کشته شدند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا و جنرال کنیت مک‌کینزی، فرمانده مرکزی ایالات متحده قرار است روز سه شنبه ۲۸ سپتمبر در جلسهٔ استماعیهٔ کمیتهٔ خدمات دفاعی سنای امریکا حضور یابند و در مورد پایان حضور نظامی امریکا از افغانستان و پلان بعدی مبارزه بر ضد تروریسم ایالات متحده در افغانستان به سوالات سناتوران امریکایی پاسخ دهند.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) از روند تخلیهٔ کامل قوای امریکایی از افغانستان دفاع کرده است. در این ورند بیش از ۱۲۴هزار نفر به شمول نظامیان خارجی، دپلومات‌ها و شماری از همکاران افغان آنان به خارج از افغانستان انتقال داده شدند.

روند تخلیه نظامیان به رهبری ایالات متحده و متحدین ناتو پس از آن سرعت گرفت که محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین، بدون کنارگیری از قدرت، کشورش را به قصد امارات متحدهٔ عرب ترک کرد و جنگجویان طالبان بار دیگر تقریباً در سراسر افغانستان حاکمیت پیدا کردند.

در پهلوی سوالات در مورد ایجاد هرج و مرج در میدان هوایی کابل، این مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده ممکن در مورد هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان توسط طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی که به اثر آن، ۱۰ نفر به شمول هفت کودک که همه عضو یک خانواده بودند، پاسخ بدهند.

نظامیان امریکایی در وهلهٔ نخست ادعا کردند که در این حمله یک موتر بم‌گذاری شدهٔ داعش را مورد هدف قرار دادند؛ موتری که به گفتهٔ نظامیان امریکایی داعش پلان داشت تا با آن قوای امریکایی مستقر در میدان هوایی کابل را هدف قرار بدهد.

پس از جلسهٔ استماعیه،‌ قرار است آقای آستن، جنرال میلی و جنرال مک کینزی، روز چهارشنبه در کمیته نظامی مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز حضور یابند.

XS
SM
MD
LG