لینک های دسترسی

Breaking News

از ۲۸ هزار درخواست مهاجرت بشری امریکا فقط صد درخواست منظور شده


ادارهٔ خدمات مهاجرت ایالات متحده می‌گوید که از ماه اگست به اینسو، زمانی که گروه طالبان قدرت را به دست گرفت، در حدود ۲۸۰۰۰ درخواست را از افغان‌هایی دریافت کرده است که می‌خواهند به ایالات متحده براساس حس بشردوستی نقل مکان کنند، اما کمتر از صد درخواست تا اکنون منظور شده است.

شماری از نزدیکان متقاضیان این ویزه و گروهای امریکایی طرفدار پناهجویان می‌گویند که روند کند طی مراحل این ویزه ، متقاضیان را در معرض خطر قرار داده و آنان را در افغانستان تحت کنترول طالبان با یک آینده نامعلوم مواجه می‌سازند.

یک مهاجر افغان ساکن در ایالت ماساچوست که نخواست در گزارش نام‌اش ذکر شود گفته است که تلاش می‌کند خواهر، کاکا و اعضای فامیل‌اش را از طریق این ویزه به امریکا بیاورد.

او گفت که خانه شانرا طالبان ویران کرده و اقارب شان به خاطر از سوی طالبان تهدید می‌شوند که یکی از نزدیکان شان یک کارمند بلند پایه حکومت پیشین افغانستان بود.

چیارا سنت پیری، وکیل مهاجرت در انستتیوت بین المللی نیوانگلند ایالت مساچوستس می‌گوید که روند کند طی‌مراحل این ویزه خسته کننده است، به خاطریکه نزدیکان متقاضیان برای دریافت آن هزاران دالر فیس داده اند.

فیس ویزه اقامت موقت ۵۷۵ دالر امریکایی است، فعالان طرفدار پناهجویان می‌گویند، ادارهٔ خدمات مهاجرت‌ ایالات متحده فقط در چند ماه گذشته چندین میلیون دالر از متقاضیان فیس گرفته است.

کارشناسان امور مهاجرت به این نظر اند که یکی از عوامل کندی در طی مراحل این ويزه این است که باید با متقاضیان مصاحبه شود و هرمتقاضی باید به بیرون از افغانستان به یک کشور دیگری که سفارت امریکا در آن خدمات قنسلی ارایه کند، سفر کند.

مقامات امریکایی هشدار داده اند که این روند ممکن چند ماه دیگر نیز وقت بگیرد وهیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از مصاحبه ویزه صادر شود.

این درخواست‌ها بخشی از روندی نیست که مستقیماً به اقامت‌دایمی یا شهروندی امریکا منتج شود. اما درخواست کنندگان می‌توانند پس از رسیدن به امریکا برای کسب آن درخواست کنند.​

واجدین شرایط ویزه موقت

این ویزه برای آن دسته از شهروندان خارجی در نظرگرفته شده که از طریق مهاجرت، و ویزه رایج به امریکا آمده نمی‌توانند، اما نیاز دارند که کشورهای شانرا ترک کنند.

در جمع متقاضیان این ویزه آن عده از بیمارانی که می‌خواهند برای تداوی به امریکا بیایند، فعالان سیاسی و اجتماعی، دانشمندان، کارمندان حقوق بشری و افراد دیگر شامل اند.

ازکندی در روند طی مراحل ویزه اقامت موقت به امریکا درحال گزارش می‌شود که بیش از ۷۰۰۰۰ هزار از مهاجرین افغان در روند تخلیه نظامی به بیرون از افغانستان انتقال داده شده اند.

شمار زیادی از این افغان‌ها به امریکا انتقال داده شده اند و پایگاه‌ های نظامی به سر می‌برند تا در ایالت های مختلف امریکا اسکان مجدد شوند. ۲۰۰۰ تن از این جمع تا هنوز در بیرون از امریکا به سر می‌برند، تا پس از بررسی سابقه امنیتی شان به این کشور انتقال یابند.

یک نهاد کمک به مهاجرین در نیویارک می‌گوید، که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده باید راهی را برای بررسی سابقه امنیتی زنان، دختران، همجنسگرایان، اقلیت‌های دینی، فعالان حقوق بشری و گروه های دیگر فراهم کرده، آنان را از افغانستان بیرون کند و ویزه آنانرا در یک کشور دیگر طی مراحل کند.

یک نهاد حمایت از مهاجرین در ایالت تکزاس می‌گوید که اداره خدمات مهاجرت ایالات متحده باید با لغوه کردن ارایه اسناد مالی توسط درخواست کننده و تضمین کننده ویزه موقت، روند طی مراحل آنرا سرعت بخشد. آنان استدلال می‌کنند که کانگرس ایالات متحده با منظور کردن یک قانون به مهاجرین افغان اجازه داده است که از کمک‌های حکومت فدرال مستفید شوند.

تا اواسط ماه اکتوبرفقط شش نفردر بخش طی مراحل ویزه اقامت موقت در اداره خدمات مهاجرت کار می‌کردند.

یک سخنگوی این اداره گفته است که برای حل این مشکل، تلاش‌های برای استخدام کارمندان بیشتر جریان دارد.

این اداره همچنان گفته است که برای طی مراحل ویزه اقامت موقت ۴۴ کارمند دیگر را آموزش داده است.

XS
SM
MD
LG