لینک های دسترسی

Breaking News

جوزف ووتل: استراتیژی جنگ افغانستان شاهد تغیر بزرگ نخواهد بود


جوزف ووتل، فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده
جوزف ووتل، فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده

بعید به نظر می رسد، ایالات متحده در بازنگری راهکار جنگ افغانستان، یک تغیر بزرگی را در آن استراتیژی ایجاد کند.

جنرال جوزف ووتل، فرماندۀ قوماندانی مرکزی اردوی امریکا روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت "من چیزی را پیش بینی نمی کنم که به تغیر بزرگی در استراتیژی منجر شود؛ استراتیژی که به باور من پیشرفت های را نشان می دهد."

رویترز به تاریخ دهم جولای گزارش داده بود که قصرسفید، یک سال پس توافق رئیس جمهور ترمپ به حضور نظامی امریکا در افغانستان، برای بازنگری استراتیژی جنگ افغانستان آمادگی می گیرد.

مقامات گفته بودند که دونالدترمپ پس از اعلام استراتیژی جنگ افغانستان در ماه اگست، به خاطر عدم پیشرفت آن ابراز "مایوسی" کرده است.

استراتیژی جدید جنگ ایالات متحده در افغانستان شامل اعزام مشاورین، مربیان و نیرو های ویژۀ امریکایی و افزایش حمایت هوایی به نیرو های امنیتی افغان بود.

هدف ایالات متحده از آن استراتیژی، اعمال فشار بر طالبان است تا روی میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بنشینند.

تلاش بیشتر اسلام آباد

آقای ترمپ در آن استراتیژی بر اسلام آباد نیز فشار وارد کرده تا پناهگاه های امن شورشیان مستقر در خاک پاکستان را از بین ببرد.

آقای ووتل گفت که او شاهد نشانه های مثبت از جانب اسلام آباد بوده است، اما تاکید ورزید که خواهان فشار بیشتر اسلام آباد بر شورشیان مستقر در خاک پاکستان است که در افغانستان می جنگند.

جوزف ووتل گفت که اسلام آباد آن شورشیان را بازداشت کرده یا از خاک خود اخراج نماید و یا از بین ببرد.

این جنرال ارشد امریکایی همچنان خاطرنشان کرد که واشنگتن خواهان ایفای نقش عمدۀ پاکستان در ترویج مذاکرات در افغانستان است.

جوزف ووتل گفت "می خواهیم ببینیم که آنان }پاکستان{ تلاش های را انجام دهند تا طالبان افغان را مجبور به حضور در میز مذاکره کرده و از این فرصت ها استفاده کند."

این اظهارات فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا در حالی بیان می شود که به تعقیب ختم آتش بس سه روزه از جانب طالبان، شک و تردید ها در مورد اقدامات برای آغاز مذاکرات با طالبان افزایش یافته است.

ماه گذشته مایک پمپئو، وزیرخارجۀ ایالات متحده گفت که واشنگتن آماده است از مذاکرات با طالبان روی نقش نیرو های بین المللی در افغانستان "حمایت کرده، آن را تسهیل بخشیده و در آن سهم بگیرد" اما تاکید ورزید که روند صلح به رهبری افغان ها خواهد بود.

XS
SM
MD
LG