لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای امریکایی یک عضو ارشد داعش را در سوریه دستگیر کردند


نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا می‌گویند که یک عضو ارشد گروه دولت اسلامی (داعش) را طی یک عملیات ویژه روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) از منزلش در شمال غرب سوریه دستگر کردند.

شاهدان عینی و خبرنگاران خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که دو هلیکوپتر نظامی برای چند دقیقه در روستایی در منطقهٔ تحت کنترول شورشیان تحت حمایت ترکیه نشست کردند که با شلیک چند گلوله همراه بود.

ایتلاف به رهبری امریکا در بیانیه‌ای گفت: "فرد دستگیر شده یک بم‌ساز با تجربه و تسهیل‌کننده عملیاتی [گروه داعش] است که به یکی از رهبران ارشد شاخه سوریه داعش تبدیل شده است."

در بیانیه‌ای ایتلاف نام فرد بازداشت شده ذکر نشده، اما یک مقام ایتلاف به خبرگزاری فرانس پرس گفت که فرد دستگیر شده هانی احمد الکردی است که رهبر داعش در شهر رقه بود. رقه زمانی پایتخت داعش در سوریه بود.

چنین عملیات‌ها توسط نیروهای امریکایی در بخش‌های شمال غرب سوریه که تحت کنترل شورشیان مورد حمایت ترکیه و گروه‌های جهادی غیرداعش هستند، نادر است.

پیش از این به گفتهٔ قصر سفید و مقام‌های دفاعی ایالات متحده،‌ ابو ابراهیم القریشی، رهبری پیشین داعش، در اوایل فبروری ۲۰۲۲ میلادی در شمال سوریه پس از آن کشته شد که برای جلوگیری از دست‌گیری اش توسط قوای ایالات متحده، بمی را که در محل بود و باش اش جاسازی کرده بود، انفجار داد.

داعش به تاریخ ۱۰ مارچ ۲۰۲۲ میلادی مرگ القریشی را تایید کرده و ابوالحسن الهاشمی القریشی را منحیث رهبر جدید این گروه معرفی کرد.

دیدبان حقوق بشر سوریه، یک گروه نظارت بر جنگ مستقر در بریتانیا با شبکه گسترده ای از منابع در سوریه، تاکنون نتوانسته هویت عضو داعش را که روز پنجشنبه دستگیر شده است، تایید کند.

اما رامی عبدالرحمن، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که دو هلیکوپتر نظامی درساحهٔ الحمیره فرود آمدند و هفت دقیقه بعد بلند شدند و افزود که تنها چند گلوله شلیک شد.

او افزود: "این عملیات در روستای الحمیره در شمال شرق حلب و چهار کیلومتری مرز ترکیه انجام شد."

ایتلاف به رهبری امریکا گفته است که "ماموریت با دقت برنامه ریزی شده بود تا خطر خسارات جانبی، به ویژه هرگونه آسیب احتمالی به غیرنظامیان را به حداقل برساند".

به گفتهٔ این ایتلاف در جریان این عملیات به غیرنظامیان، پرسونل و طیاره‌های ایتلاف آسیبی نرسیده است.

حملات تهاجمی ۲۰۱۹ میلادی به رهبری ایالات متحده در سوریه موجب شد تا تندروان داعش آخرین قلمرو های خود را در آن کشور از دست بدهند و از آن زمان به این‌سو، جنگجویان داعش بیشتر به مخفیگاه‌های خود در صحرا های سوریه به سر می‌برند.

تندروان داعش با استفاده از این مخفیگاه‌ها، قوای به رهبری کردها و نیروهای حکومت سوریه را هدف قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG