لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف غنی و عبدالله 'کرونای سیاسی' است – شکریه بارکزی


با ادامۀ بن بست ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی، اختلافات میان رئیس جمهور اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله را "کرونای سیاسی" عنوان کرده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات آن کشور که در آن آقای غنی برنده معرفی شد، عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را نپذیرفت و همزمان با آقای غنی، تحلیف ریاست جمهوری را بجا آورد.

خانم بارکزی امروز سه شنبه (٢۴ مارچ) به تلویزیون آشنا، صدای امریکا گفت که "در وضعیت فعلی افغانستان با دو کرونا، یعنی کووید١٩ و کرونای سیاسی مواجه است".

شکریه بارکزی اختلافات موجود میان "رهبران افغانستان" را تاسف بار خواند و گفت که آنان "نه تنها اینکه از سیاسیت قانونیت و عدالت کارنگرفتند، بلکه بسوی اختلاف و جدال رفتند".

بن بست سیاسی میان رئیس جمهور اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله، پای مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده را نیز دیروز (دوشنبه ٢٣ مارچ) به کابل کشاند.

پس از دیدار آقای پمپیو با آقای غنی و آقای عبدالله، وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر یک اعلامیه ناسازگاری سیاسی میان هردو طرف را یک "تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا" خواند و از کاهش مساعدت‌های خود به افغانستان خبر داده است.

خانم بارکزی این تصمیم واشنگتن را نگران کننده خوانده و گفت"اگر ایالات متحده حمایت سیاسی خود را از نظام کنونی قطع کند، خطرناکتر از کاهش مساعدت های مالی خواهد بود و افغانستان یک سناریوی بد را پیشرو خواهد داشت".

در واکنش به تصمیم حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ مبنی بر کاهش مساعدت مالی با افغانستان، ارگ ریاست جمهوری گفته است که این امر بر سکتورهای عمدۀ دولتی تاثیر مستقیم نخواهد داشت و حکومت با جستجوی منابع بدیل، این خلا را پٌر خواهد کرد.

اما به گفتۀ شکریه بارکزی، هیچ منبع دیگر و هیچ کشور در منطقه "به آن سخاوت که امریکا کمک میکند، کمک کنند".

این دپلومات سابق افغان ضمن تاکید به خودکفایی افغانستان، بر ادامۀ روابط نزدیک با واشنگتن تاکید کرد و هشدار داد که "نگذاریم که امریکا یک آدرس معادل به حکومت افغانستان را در قطر جستجو کند".

XS
SM
MD
LG