لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا: طالبان در قندهار دست به کشتار گروهی غیرنظامیان زده اند 


جسد خاشه جوان، طنزپرداز قندهاری که توسط طالبان کشته شد
جسد خاشه جوان، طنزپرداز قندهاری که توسط طالبان کشته شد

سفارت‌های امریکا و بریتانیا در افغانستان گروه طالبان را به ارتکاب قساوت‌هایی در شهرک سپین بولدک قندهار متهم کرده اند که می‌تواند جرایم جنگی محسوب شود.

این سفارت‌خانه ها در صفحات تویترشان نگاشته اند که گروه طالبان در اقدام "انتقام‌جویانه دست به کشتار گروهی ده‌ها غیر نظامی زده اند".

سفارت امریکا و بریتانیا نگاشته اند: "این قتل‌ها می‌تواند جرایم جنگی شمرده شود؛ این قتل‌ها باید مورد تحقیق قرار گیرد و جنگجویان طالبان و قوماندانانی که مسوول آن اند باید حسابده قرار داده شوند."

سفارت بریتانیا همچنان نگاشته است که اگر رهبری طالبان اکنون نمی‌تواند جنگجویان شان را اداره کند، در آینده نباید با حکومتداری سر و کار داشته باشد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز در پاسخ به سوالی در مورد گزارش‌های تلفات غیرنظامیان در سپین بولدک گفت که "طالبان به کرات خواستار رسمیت بین المللی و حمایت جهانی شده و می‌خواهند که رهبران شان آزادانه در جهان سفر کرده بتوانند و می‌خواهند تعزیرات بر آنان رفع شود."

آقای بلینکن افزود: "هیچ کدام از این‌ها ممکن نخواهد بود اگر طالبان تلاش کنند که کشور را به زور بگیرند و دست به قساوت‌های بزنند که گزارش شده است."

این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی گفته است که طالبان پس از تصرف ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار دست به کشتار غیرنظامیان، غارت و چپاول اموال مردم زده اند.

در این گزارش که روز پنجشنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) نشر شد آمده است که طالبان "بدون اعتنا و التزام به قواعد حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی" اقدام به کشتار و غارتگری کرده اند؛ اقدامی که به باور این کمیسیون "می‌تواند جنایت جنگی" باشد.

طالبان به تاریخ ۲۳ سرطان سال روان ولسوالی سپین بولدک را تصرف کردند و بر اساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این گروه پس از تعقیب و شناسایی کارمندان پیشین و برحال و نیز حامیان حکومت "افراد یاد‌شده را از خانه‌های‌شان بیرون کرده و به‌قتل رساندند".

گروه طالبان این گزارش‌ها را رد کرده و آن را "افواهات" خوانده است. اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که تا کنون هویت ۴۰ نفر که توسط طالبان در سپین بولدک کشته شده اند، شناسایی شده است.

پیش از این، حکومت افغانستان نیز از کشتار‌های هدفمند توسط گروه طالبان در ولسوالی سپین بولدک خبر داده بود.

جنرال عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان روز دوشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که طالبان در ولسوالی سپین بولدک، چهارصد غیرنظامی را از منازل شان بیرون کرده و ۱۰۰ تن آنان را به ضرب گلوله کشته اند.

حکومت افغانستان گفته است که در این رابطه تحقیقات همه جانبه انجام خواهد شد.

به دنبال گزارش‌ها از افغانستان، دیدبان حقوق بشر روز جمعه ۳۰ جولای (هشتم اسد) در بیانیه‌ای گفت که با وجود ادعای طالبان مبنی بر اینکه جنگجویان شانرا به خویشتنداری و حوصله‌مندی دستور داده اند، این گروه کارمندان دولتی، نیروهای امنیتی و حتا آقارب آنان را بازداشت و اعدام کرده اند.

ملالی حوا، یکی از باشندگان سپین بولدک به فرانس پرس گفت: "جنگ جریان دارد، جریان برق قطع است، بیماران زیادی در شفاخانه بستر اند، شبکه‌های مخابراتی از کار افتاده است. دواخانه‌ها مسدود بوده و دوا نیز وجود ندارد."

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز در جریان سخنرانی به پارلمان این کشور، خروج ناگهانی نیروهای امریکایی و بین الملی را سبب وضعیت موجود در افغانستان خواند.

او افزود کرد که عدم آمادگی و ضعف‌ در رهبری سطوح مختلف، سبب بروز مشکلات در این کشور شده است.

تحلیلگران می‌گویند که گروه طالبان در سایر ولایات، به ویژه در قندهار، هلمند و هرات حملات شان را تشدید بخشیده اند و تلاش دارند مرکز ولایت‌ها را در کنترول شان دربیاورند.

نیشانک موتوانی، تحلیلگر مسایل افغانستان در آسترالیا به فرانس پرس گفت: "اگر شهر‌های افغانستان سقوط کند... تصمیم امریکا مبنی بر خروج از افغانستان منحیث یکی از اشتباهات استراتیژیک قابل توجه پالیسی خارجی امریکا به خاطر سپرده خواهد شد."

گروه طالبان در گذشته توانسته بودند برای مدت کوتاهی مرکز برخی از شهر‌ها را به کنترول شان دربیاورند، اما اکنون فقط بر شماری از ولسوالی‌ها مسلط اند.

XS
SM
MD
LG