لینک های دسترسی

Breaking News

حضور نظامی امریکا در افغانستان و عراق کاهش می‌یابد


کنت مک‌کنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی گفته است که تا کمتر از دو ماه آینده، شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان به ۴۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد.

ایالات متحده در حال حاضر حدود ۸۶۰۰ نظامی مستقر در افغانستان دارد.

آقای مک‌کنزی در مصاحبه با صدای امریکا در مورد کاهش قوای امریکایی مستقر در افغانستان گفت: "ما به سمت کاهش قوا در حرکت استیم که تا اواخر اکتوبر یا اوایل نومبر شمار قوا را به ۴۵۰۰ نفر برسانیم."

آقای ترمپ که همواره به برگرداندان نظامیان امریکایی از کشورهای خارجی تاکید کرده است، به تاریخ سوم اگست (۱۳ اسد) در برنامۀ Axio شبکه تلویزیونی HBO گفت که تا روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا –سوم نومبر ۲۰۲۰- شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر خواهد بود.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، ایالات متحده باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در جریان ۱۴ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

در همین حال وزارت دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه نهم سپتمبر (۱۹ سنبله)‌ اعلام کرد که شمار نظامیان امریکایی مستقر در عراق به ۳۰۰۰ نفر کاهش می‌یابد، اقدامی که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت.

پیش از این مقام‌های امریکایی گفته بودند که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا روز چهارشنبه طرح کاهش بیشتر نیروهای نظامی امریکایی مستقر در عراق را اعلان خواهد کرد.

در حال حاضر ۵۲۰۰ نظامی امریکایی در عراق مستقر است.

واشنگتن و بغداد در ماه جون در مورد کاهش حضور نظامی امریکا در عراق توافق کرده بودند.

XS
SM
MD
LG