لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد در صدد تجویز اقدام نظامی بر ضد بوکوحرام


سربازان چاد هنگام عزیمت برای جنگ بر ضد بوکوحرام
سربازان چاد هنگام عزیمت برای جنگ بر ضد بوکوحرام

حکومت چاد پیش نویس فیصله نامه یی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشکش کرده است تا به نیرو های پنج کشور افریقایی اجازه داده شود که بر ضد گروه افراطگرای بوکوحرام در نایجریا عملیات نظامی کنند.

این پشنهاد در حالی صورت می گیرد که سربازان نایجریایی با پشتیبانی نیرو های کشورهای همسایۀ نایجریا شماری از شهر ها و روستا ها را در شمال آن کشور از تصرف بوکوحرام خارج ساختند؛ گروه تندروی که تنها در سال گذشتۀ میلادی حدود ۱۰ هزار نفر را کشته است.

سفیر چاد در سازمان ملل متحد روز چهار شنبه ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت پیشنویس پیشنهاد شده را تصویب خواهد کرد. بر اساس این طرح کشور های چاد، نایجر، کمرون، بنین و نایجریا نیروی مشترکی را شکل خواهند داد تا در جریان یک سال همه اقدامات ضروری را بر ضد برکوحرام اتخاذ کنند.

در این پیشنویس در مورد اعلامیۀ اخیر بوکوحرام مبنی بر پیوستن آن با گروه دولت اسلامی یا داعش ابراز نگرانی عمیق شده است. در متن این پیشنویس آمده است که عملکرد های دهشت افگنانۀ بوکوحرام و سایر گروه ها "جدیترین تهدید را متوجه صلح و امنیت بین المللی" می سازد.

صندوق پولی برای جنگ

پیشنویس فیصله نامۀ چاد از بن کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد خواسته است تا صندوق پولی را برای تمویل این عملیات ایجاد کند و مدیریت آن از سوی پنج کشور شامل در عملیات تحت نظارت اتحادیۀ افریقایی صورت گیرد.

همچنان در این سند از جامعۀ جهانی خواسته شده است تا تجهیزات و استخبارات لازمی را برای نیروی یاد شدۀ افریقایی فراهم کند که قرارگاه مرکزی آن چاد تعیین شده است و نیز در صورت ضرورت نیروی لازمی را به این جنگ اعزام کند.

شماری از دیپلومات های شورای امنیت بدون ذکر نام شان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که اختلافاتی میان اعضای این شورا در مورد پیشنویس چاد وجود دارد، زیرا در آن تنها از ملل متحد خواسته شده است که تشکیل نیروی جدید را تجویز کند. همچنان به گفتۀ آنان اختلافات در مورد نحوۀ مدیریت صندوق پولی پیشنهادی وجود دارد.

پیشنویس یاد شده همچنان از سازمان ملل متحد می خواهد که برای وضع تحریم های اضافی بر افراد، گروه ها و نهاد هایی آماده باشد که برای بوکوحرام پلانگذاری و جلب و جذب کرده و آن گروه را تمویل و تسلیح می کند یا هم با استفاده از انترنت و رسانه های اجتماعی این گروه افراطی را حمایت می کند.

همچنان از بوکو حرام خواسته شده است تا فوراً از خصومت، نقض حقوق بشرو و تخطی از قوانین بشردوستانۀ بین المللی دست برداشته و سلاح خود را بر زمین بگذارد. پیشنویس از بوکوحرام خواسته است تا همه گروگانان به شمول ۲۰۰ دختر مکتب را که حدود یکسال پیش ربوده بود، هرچه عاجل رها کند.

XS
SM
MD
LG