لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی: عملیات بر ضد داعش در ننگرهار تشدید می شود


قوماندان ماموریت حمایت قاطع افغانستان روز جمعه گفت که آتش بس یکجانبۀ که از سوی حکومت افغانستان در برابر طالبان اعلام شده است، به قوای بین المللی فرصتی را مساعد می کند تا تندروان داعش را تحت حملات شدیدتر قرار بدهد.

جنرال جان نکلسن روز جمعه در حاشیۀ نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم، به خبرنگاران گفت که جنگ بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در مناطق جنوبی ولایت ننگرهار از قبل در سال جاری شدت یافته و عملیات بر ضد تندروان آن گروه در جریان آتش بس موقت، بیشتر تشدید خواهد شد.

آقای نکلسن تاکید کرد که آتش بس موقتی که از سوی حکومت افغانستان اعلام شده است، در برگیرنده سایر مخالفان نبوده، بلکه منحصر به گروه طالبان است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه با حمایت و موافقت از فتوای اخیر علمای دینی افغانستان، آتش بس یک طرفه را از ۲۲ تا ۳۰ جوزا در برابر جنگجویان گروه طالبان اعلام کرد.

رئیس جمهور غنی به نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داده تا تمام عملیات تهاجمی شان را در این مدت علیه گروه طالبان توقف بدهند.

گروه طالبان تا کنون در رابطه با اعلام آتش بس رئیس جمهور غنی، جواب مثبت و منفی نداده اند. اما آقای نکلسن گفت که پیش بینی نمی تواند که آیا گروه طالبان نیز آتش بس خواهد کرد یا خیر؟

این درحالیست که شبکه خبری اِن بی سی امریکا به نقل از یک عضو شورای نظامی طالبان روز پنجشنبه گزارش داد که آن گروه روی "جوانب مثبت و منفی اعلام آتش بس" با دقت بحث خواهد کرد.

این عضو شورای نظامی طالبان به شرط افشا نشدن نامش به شبکه خبری اِن بی سی گفت که بسیاری قوماندان های آن گروه که در میدان نبرد به سر می برند، طرفدار ادامه جنگ علیه نیرو های افغان و خارجی می باشند.

این جنرال امریکایی همچنین تاکید کرد که منفعت احتمالی آتش بس موقت بیشتر از اضرار آن خواهد بود، زیرا به گفتۀ او، اقدام محمد اشرف غنی، رئیس جمهور أفغانستان، ممکن سبب شود تا دید گروه طالبان در مورد مذاکرات واقعی صلح بهبود یابد.

گروه طالبان تا حال همواره اصرار کرده است که فقط با مقامات واشنگتن مذاکره می کنند، اما مقامات ایالات متحده تاکید دارند که آنان از روند مذاکرات صلح که رهبری آنرا حکومت افغانستان بر عهده داشته باشد، حمایت می کند.

آقای نکلسن همچنین تاکید کرد که صرف نظر از اینکه گروه طالبان آتش بس را قبول خواهد کرد یا نه، نیرو های ایالات متحده مستقر در افغانستان، آماده اند تا پاسخ حملات احتمالی طالبان را بدهند.

XS
SM
MD
LG