لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا برای ادامۀ کمک به افغانستان شرط گذاشت


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که تطبیق اصلاحات در افغانستان، پیش‌شرط کمک‌های بیشتر بین‌المللی به آن کشور است.

آقای پمپیو روز سه شنبه ۲۴ نومبر (چهارم قوس) در کنفرانس بین‌المللی ژنیو برای افغانستان در یک پیام ویدیویی"اصلاحات اقتصادی؛ تلاش‌های واقعی مبارزه با فساد به شمول مبارزه با مخدرات؛ احترام به حقوق بشر، به شمول آزادی مذهبی؛ محیط پذیرا برای سکتور خصوصی؛ و گام برداشتن به سوی اتکا به خود" را به عنوان پیش‌شرط‌های ادامۀ کمک جهانی به افغانستان بر شمرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت: "واضح می‌کنم که انتخاب‌ها در مذاکرات صلح بر حجم و پهنای حمایت و کمک آیندۀ بین‌المللی به افغانستان اثر خواهد داشت. ایالات متحده در طول یک سال آینده پیشرفت‌ها را در زمینه‌‌هایی که به آن اشاره کردم، بررسی می‌کند."

وزارت مالیۀ افغانستان گفته است که ایالات متحده برای سال ۲۰۲۱ میلادی وعدۀ کمک ۶۰۰ میلیون دالر را برای افغانستان کرده است که به گفتۀ شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیۀ افغانستان فراهم آوری ۳۰۰ میلیون دالر این کمک مشروط و منوط به پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان است.

کنفرانس دو روزۀ ژنیو برای افغانستان روز دوشنبه آغاز شد و قرار است تا پایان امروز کشورهای کمک‌کننده حجم تعهدات مالی شان را به افغانستان از یک تا چهار سال آینده مشخص کنند.

آقای پمپیو با اشاره به روند جاری مذاکرات صلح افغانستان و همزمان با آن سطح بلند خشونت در آن کشور گفت که ایالات متحده به مشارکت پایدار با افغانستان متعهد بوده و برای موفقیت روند صلح آن کشور کمک می‌کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده از شرکای بین‌المللی، کشورهای منطقه به ویژه همسایگان افغانستان خواست تا در زمینۀ تامین صلح پایدار، امنیت و آیندۀ با ثبات در افغانستان کمک کنند.

دیگر کشورهای کمک کننده به افغانستان نیز ادامۀ کمک شان را به افغانستان منوط به استقرار فوری آتش‌بس، ادامۀ مذاکرات صلح، حفظ دستآوردهای دو دهۀ پسین به ویژه در زمینۀ حقوق، دستآوردها در زمینۀ حقوق زنان و کودکان، مبارزۀ جدی بر ضد فساد اداری و تحکیم قانون در افغانستان دانسته اند.

XS
SM
MD
LG