لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس ژنیو؛ تاکید بر کاهش خشونت و حفظ دستاوردها در افغانستان


کنفرانس کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده امروز به میزبانی فنلند، افغانستان و ملل متحد در ژنیو آغاز شد.

مقام‌های افغان در نخستین روز این کنفرانس بر تعهد حکومت افغانستان برای برقراری صلح، کاهش خشونت‌های طالبان و نقش زنان افغان در روند صلح این کشور تاکید کردند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان گفت که با وجود رهایی هزاران زندانی طالبان از بند حکومت افغانستان، این گروه هنوز هم خشونت‌ها را کاهش نه بلکه افزایش داده است.

او تروریزم را یک خطر جدی برای افغانستان و جامعه جهانی دانسته و تاکید کرد که حکومت افغانستان در تلاش پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله در این کشور است.

با آنکه بر اساس گزارش‌ها، اختلافات میان هیات‌های مذاکره کننده در دوحه حل شده و مذاکرات مستقیم میان دو طرف به زودی آغاز خواهد شد، معصوم ستانکزی، رییس هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در نشست ژنیو گفت که مذاکرات صلح با طالبان در دوحه در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است.

با آنهم او اظهار امیدواری کرد که این مشکلات قابل حل است.

آقای ستانکزی گفت که دستاورهای حدود ۲۰ سال گذشته، به ویژه حقوق بشر باید در جریان گفتگوهای صلح با گروه طالبان حفظ شود.

حفظ حقوق زنان

رولا غنی، بانوی نخست افغانستان که از سخنرانان دیگر این کنفرانس بود، بر حفظ دست‌آورد‌های زنان تاکید کرد؛ دست آورد‌های که در حدود دو دههٔ گذشته کسب شده است.

خانم غنی همچنان گفت که در گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، دستاوردهای زنان در حدود دو دهۀ گذشته باید حفظ شوند و در این روند به زنان سهم بیشتر داده شود.

بانوی نخست افغانستان ضمن تاکید بر سهم بیشتر زنان گفت صلحی بدون ضمانت پاسداری حقوق زنان افغان، صلح پایدار نخواهد بود.

در این حال، میشل بشلت، کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر نیز خواهان مشارکت معنادار زنان افغان در روند صلح افغانستان شد و بر حمایت از حقوق آنان تاکید کرد.

خانم بشلت افزود که برقراری صلح در افغانستان خواست همه است و در این روند باید حقوق اقلیت‌ها و قربانیان جنگ حفظ شود.

کنفرانس دو روزهٔ ژنیو برای افغانستان تحت نام "صلح، رفاه و خود کفایی" برگزار شده و قرار است فردا، محمد اشرف غنی، رییس جمهور این کشور و انتونیو گویترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کنند.

مقام‌های افغان گفته اند که در این کنفرانس، نمایندگان حدود ۸۰ کشور - بیشتر به گونۀ آنلاین - اشتراک خواهند داشت. آنان در مورد کمک‌های مالی آینده به افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

فنلند یکی از میزبانان این کنفرانس است گفته است که کنفرانس امسال از کنفرانس‌ چهار سال گذشته متفاوت بود و یکی از تغییرات عمده، مرور کمک‌ها از چهار سال به یک سال خواهد بود.

با آنهم، ینی تلاس، نمایندهٔ ویژهٔ فنلند در این کنفرانس در مصاحبهٔ با صدای امریکا گفت که در این کنفرانس میزبانان از جامعهٔ کمک‌کننده خواهند خواست تا برای کمک در بخش مساعد ساختن زمینه برای صلح، افغانستان را حمایت مالی کنند.

XS
SM
MD
LG