لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات ارشد حکومت و کانگرس امریکا روی چگونگی رقابت با چین بحث کردند


قانونگذاران امریکایی و مقامات ارشد کابینهٔ رییس جمهور بایدن، به روز سه شنبه ۱۶ می (۲۶ ثور) در مورد اینکه درخواست بودجه جدید توسط رییس‌جمهور بایدن چگونه رقابت ایالات متحده با چین را شکل می‌دهد، بحث کردند.

سوزان کالینز، عضو جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده، به صدای امریکا گفت: "امروز چین دارای بزرگترین نیروی دریایی و بزرگترین اردو در جهان است و بزرگترین اقتصاد جهان را دارا می‌باشد."

بیجینگ گفته است که می خواهد از این قدرت رو به رشد برای کنترول جزیره تایوان کار بگیرد. این در حالیست که ۵۰ درصد تجارت جهانی از طریق تنگه تایوان صورت می‌گیرد و جزیرهٔ خودمختار بیش از ۷۰ درصد چپ های نیمه هادی جهان را تولید می‌کند که پایه و مواد اساسی کمپیوتر ها، موترها و دیگر لوازم را تشکیل میدهد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مورد احتمال اقدامات چین در باره تایوان گفت: "در نتیجه اقدام یکجانبه چین در رابطه با تایوان، ما دچار بحران اقتصادی جهانی خواهیم شد که کشورها یکی پی دیگر تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت."

مقامات ایالات متحده می گویند که امریکا به تعهداتش با تایوان ثابت می ماند و به زودی بسته های کمک های نظامی بزرگی را برای این جزیره دموکراتیک آماده خواهد کرد.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، هشدار داد که اگر کانگرس نتواند بودجه ایالات متحده را به موقع آن تصویب کند، منافع ایالات متحده متضرر خواهد شد. آقای آستن گفت: "توانایی ما را برای دریافت مهمات مهم که ما به آن نیاز داریم و همچنان برای حمایت از متحدان و شرکای ما، به تاخیر می اندازد."

اما لندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه، از اداره ریاست جمهوری بایدن انتقاد کرد که کمی و کاستی های امریکا در برابر چین را به گردن کانگرس می اندازد.

گراهام به صدای امریکا گفت: "این مفکوره که ما یک سیاست قوی در برابر چین داریم، یک چیز مزخرف است. این موضوع بودجه نیست که بتوان جلو چین را با آن گرفت. این اراده ماست که با کشوری مانند چین مقابله کنیم."

جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که بودجه رییس جمهور بایدن نتوانسته است که ساختن کشتی‌های جدید را که نیروی دریایی ایالات متحده برای جلوگیری از پیشرفت چین به آن نیاز دارند تامین کند و از رییس جمهور بایدن به خاطر اعلام نکردن روسیه به حیث یک کشور حامی تروریزم به خاطر تهاجم بر اوکراین انتقاد کرده اند.

سناتوران هر دوحزب دموکرات و جمهوریخواه در کانگرس می‌گویند این اعلام رییس جمهور میتوانست پیام قوی را به چین و دیگر کشورهای که فکر کمک نظامی به روسیه را داشته باشند، بفرستد.

XS
SM
MD
LG