لینک های دسترسی

Breaking News

پلوسی: امریکا نمی‌خواهد افغانستان دوباره به لانۀ تروریزم مبدل شود


نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در راس یک هیات بلندرتبه از نمایندگان این کشور در یک سفر از قبل اعلام ناشده وارد کابل شده و ناوقت دیروز (یک‌شنبه) با رهبران حکومت افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

این دومین مقام امریکایی است که دیروز به کابل سفر کرده و با مقام‌های حکومت افغانستان دیدار و گفتگو کرده اند. دیروز نیز مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده با آقای غنی در کابل روی مسایل امنیتی، اقدامات بعدی روند صلح، مبارزه با تروریزم و تمویل و تجهیز نیروهای افغان صحبت کردند.

ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از خانم پلوسی گفته است: "دلیل حضور ما در افغانستان این است که یک زمانی طالبان در این کشور میزبان تروریستان بودند که بالای ما حمله کردند و ما هرگز نمی‌خواهیم که افغانستان دوباره به لانۀ تروریزم مبدل گردد."

رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا از دستاوردهای زنان ستایش کرده و تاکید کرده است که حفظ دستاوردها و تامین حقوق زنان افغان یکی از اولویت‌های امریکا است.

خانم پلوسی به آقای غنی همچنان گفته است: "ما به دستاوردها، تعهدات و اولویت‌های شما و همچنان به منافع ملی و تلاش های تان بخاطر دوستی دوامدار با ایالات متحدۀ امریکا، احترام قایل هستیم و حفاظت این دستآوردهای مشترک، برای همه ما اولویت دارد".

در این دیدار محمد اشرف غنی از همکاری و حمایت‎های مالی و سیاسی امریکا به افغانستان در دو دهه ‌اخیر قدردانی کرده و گفته است که "مشارکت افغانستان با امریکا پایدار خواهد ماند."

آقای غنی در این دیدار افزوده که برای افغانستان صلحی اولویت دارد که رهبری و مالکیت‌افغان‌ها باشد و ارزش‌های قانون اساسی و حقوق زنان در آن حفظ شود.

رییس جمهور افغانستان تاکید کرده است که چگونگی نوعیت حضور ایالات متحدۀ در افغانستان بر اساس پیمان‌های است که میان دو کشور به امضا رسیده و در مورد هرگونۀ تصمیم مبنی بر چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان میان دو کشور بحث و گفتگو خواهد شد.

آقای غنی همچنان افزوده است: "القاعده و داعش هنوز هم به عنوان تهدید جدی برای امنیت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا مطرح اند و طالبان زمینۀ فعالیت‌ها را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند و افراد ملکی را عمداً هدف قرار می‌دهند و هدف شان این است که به نظام آسیب برسانند که خوشبختانه به هدف شان نرسیدند".

خانم نانسی پلوسی همچنان با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان روی مسایل انتخابات، صلح و امنیت صحبت کرده است.

خانم پلوسی در مورد صلح افغانستان گفته است: "ما می‌خواهیم در افغانستان صلح به رهبری و مالکیت شما تحقق یابد؛ امنیت برقرارشود، اقتصاد افغانستان بهبود یابد و مردم افغانستان در امنیت و رفاه زندگی نمایند."

ریاست اجراییه افغانستان در اعلامیه گفته است که رییس کانگرس ایالات متحدۀ امریکا از برگزاری موفقانۀ انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده و بر شفافیت این روند تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG