لینک های دسترسی

Breaking News

شمار مبتلایان کووید۱۹ در ایالات متحده از ۲۵ میلیون بیشتر شد


شمار مبتلایان کووید۱۹ در ایالات متحدۀ امریکا به بیش از ۲۵ میلیون نفر و مرگ و میر ناشی از این بیماری در این کشور به بیش از ۴۱۷ هزار نفر رسیده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا صبح یکشنبه ۲۴ جنوری (پنجم دلو) ایالت‌های نیویارک، کالیفورنیا، تکزاس، فلوریدا و نیوجرسی به ترتیب بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کروناویروس را در میان ایالت‌های ۵۰گانۀ امریکا دارند.

افزایش آمار ابتلا و تلفات کروناویروس در ایالات متحده همزمان با آغاز کار جو بایدن به صفت رییس جمهور ایالات متحده است.

آقای بایدن که در زمان کارزار انتخاباتی خود از کارکرد دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در خصوص رسیدگی به بحران کووید۱۹به شدت انتقاد می‌کرد، در نخستین روز کار خود فرمان اجرایی را برای گسترش تولید واکسین، افزایش آزمایش کووید۱۹و بازگشایی مکاتب امضا کرد.

آقای بایدن با اشاره به آمار مرگ و میر و ابتلای کروناویروس در ایالات متحده گفت که از میان برداشتن این "نابسامانی" چندین ماه را در بر خواهد گرفت. او هشدار داد که شاید تا یک ماه دیگر، آمار قربانیان کووید۱۹ در امریکا به ۵۰۰ هزار نفر برسد، اما تاکید کرد که این همه‌گیری قطعاً از میان برداشته خواهد شد.

تا کنون دو واکسین – مودرنا و فایزر-بیوان‌تک – از سوی ادارۀ مواد خوراکی و دوایی ایالات متحده جواز تطبیق یافته است که هر دو واکسین یاد شده برای ایجاد معافیت در برابر کروناویروس باید دو دوز و با فاصلۀ سه هفته گرفته شود.

بر اساس آمار نشر شده در ویب‌سایت مرکز کنترول و وقایۀ امراض ایالات متحده، تا روز یکشنبه ۲۴ جنوری بیش از ۴۱ میلیون دوز واکسین کووید‍۱۹ در سرتاسر امریکا توزیع شده است که از آن به بیش از سه میلیون و ۲۷ هزار نفر هر دو دوز و برای بیش از ۱۴ میلیون نفر دیگر تنها دوز نخست واکسین تطبیق شده است.

نخستین واقعۀ کروناویروس در ایالات متحده به تاریخ ۲۱ جنوری ۲۰۲۰ نزد مردی در ایالت واشنگتن تثبیت شد که به تازگی از شهر ووهان چین به امریکا برگشته بود.

کروناویروس نخست در دسمبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان، مرکز ایالت هوبی چین شایع شد و به سرعت به همه‌گیری مرگباری مبدل شد که از آن زمان تا کنون نزدیک به ۹۹ میلیون نفر را در جهان به کووید۱۹ مبتلا کرده و جان نزدیک به دو میلیون و ۱۲۴ هزار نفر دیگر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG