لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در نشست صلح مسکو برای افغانستان شرکت نمی‌کند


کابل که چندین نشست صلح را میزبان بوده است، بر رهبری افغان‌ها بر روند صلح افغانستان تاکید دارد
کابل که چندین نشست صلح را میزبان بوده است، بر رهبری افغان‌ها بر روند صلح افغانستان تاکید دارد

ایالات متحدۀ امریکا دعوت روسیه را برای شرکت در نشست "کنفرانس بین المللی مذاکرات صلح افغانستان" ردکرد، نشستی که قرار است به تاریخ چهارم سپتامبر در مسکو برگزار شود.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گزارش داده است روند صلح افغانستان را باید افغان‌ها رهبری کنند و به گفتۀ وی نشست‌ مسکو که آن را روسیه رهبری می کند، برای تامین صلح در افغانستان کمک نمی‌کند.

طالبان نیز تایید کرده اندکه نمایندگان آن گروه از دفتر سیاسی طالبان در قطر در نشست مسکو شرکت خواهد کرد.

اما حکومت افغانستان نیز مانند ایالات متحده، ضمن تاکید بر رهبری و مالکیت افغان‌ها بر هرگونه مذاکرات صلح با طالبان، از اشتراک در این نشست امتناع ورزیده است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان، سه شنبه (۲۲ اگست) به صدای امریکا گفت که رهبری هرگونه مذاکرات صلح را در مورد افغانستان باید افغان‌ها در دست داشته باشند و به گفتۀ آقای احمدی "روند صلح بدون همکاری حکومت افغانستان موفق نخواهد بود".

با اینحال، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، دو روز پیش در دیدار با الکساندر مانتیسکي، سفیر روسیه در کابل، از تلاش‌های مسکو در روند صلح افغانستان قدردانی کرده و از روسیه خواسته است تا طالبان را زیر فشار گرفته و آن گروه را به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان وادار کند.

طالبان همواره به مذاکرات مستقیم صلح با ایالات متحده اصرار دارند، اما واشنگتن با تاکید بر مذاکرات بین الافغانی، تعهد کرده است که تنها روند صلح افغانستان را تسهیل کرده و در آن اشتراک خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG