لینک های دسترسی

Breaking News

نکلسن: روزنۀ غیرمنتظرۀ صلح در افغانستان پدید آمده است


جان نکلسن، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، در یک سالگی استراتیژی دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، برای افغانستان و جنوب آسیا، این استراتیژی را کارآ توصیف کرد و گفت که بیش از هر وقت دیگر فرصت یافتن راه حل سیاسی برای جنگ در افغانستان پدید آمده است.

آقای نکلسن که در یک کنفرانس خبری از کابل با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد، زمینه سازی بستر مساعد برای گفتگوهای صلح در افغانستان را یکی از اهداف کلیدی این استراتیژی عنوان کرد که به گفتۀ وی، امیدواری برای تحقق آن پیدا شده است.

با اینحال، برخی منتقدان با اشاره به ادامۀ شورشگری و جنگ در افغانستان، استراتیژی رئیس جمهور ترمپ را برای جنوب آسیا ناکارا توصیف کرده اند.

جنرال نکلسن آتش بس موقت در عید فطر و پیشنهاد اخیر آتش بس رئیس جمهور محمد اشرف غنی را، که به گفتۀ این نظامی امریکایی "طالبان نه آن را پذیرفته و نه هم رد کرده اند"، به مثابۀ پیشرفت در زمینۀ آوردن صلح در افغانستان بر شمرد.

آقای غنی یک روز پیش از عرفه در مراسمی به مناسبت نودنهمین سالروز استرداد استقلال افغانستان گفت "بار دیگر سر از فردا دوشنبه که روز عرفه است تا روز میلاد نبی مشروط بر اینکه طالبان نیز در این ایام خجسته، آتش‌بس را اعلام و رعایت نمایند و یا تا هر مدت که طالبان به آن متعهد باشند، آتش ‌بس را اعلام می‌کنم."

فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو، استقرار آتش بس را لازمۀ اساسی برای پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان عنوان کرد و گفت که ایالات متحده روند صلح در افغانستان را تسهیل کرده و در آن شرکت می‌کند، اما تاکید کرد که این روند کاملاً بین افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها خواهد بود.

این در حالی است که روسیه به تاریخ چهارم سپتامبر "مذاکرات بین المللی صلح افغانستان" را میزبانی می‌کند. با آنکه نمایندگان طالبان و کشورهای همسایۀ افغانستان و منطقه در این نشست شرکت خواهند داشت، حکومت افغانستان گفته است که مصمم به شرکت در این نشست نیست.

توانمندی قوای افغان

توانمندی قوای افغان به ویژه افزایش شمار کوماندوهای افغان و تقویت ظرفیت قوای هوایی افغانستان دستآوردهای دیگری است که از دید آقای نکلسن دال بر کارآیی استراتیژی امریکا در افغانستان است.

آقای نکلسن گفت که در حال حاضر سوق و ادارۀ کامل جنگ در افغانستان، به دست نظامیان افغان بوده و به گفتۀ وی قوای هوایی افغان نیز بیش از نصف عملیات و حملات هوایی را انجام می دهند.

در پاسخ به پرسشی در مورد حملۀ طالبان بر شهر غزنی، جان نکلسن گفت که طالبان می توانند چنین حملات را انجام بدهند، اما به گفتۀ وی به رسیدن به اهداف شان که تصرف مراکز عمده و شهری است، قادر نیستند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG