لینک های دسترسی

Breaking News

نامزدان دموکرات انتخابات امریکا؛ سندرز نمی‌تواند ترمپ را شکست دهد


نامزدان دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده گفته اند که برنز سندرز، نامزد پیشگام دموکرات نخواهد توانست که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر در امریکا، دونالد ترمپ، رقیب جمهوریخواه خود را شکست دهد.

در دهمین مناظرۀ نامزدان دموکرات که شام سه شنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) در شهر چارلستون ایالت کارولینای جنوبی برگزار شده بود، مایکل بلومبرگ، شاروال پیشین شهر نیویارک و نامزد دموکرات گفت: "برنی به دونالد ترمپ خواهد باخت و مجلس نمایندگان و سنای کانگرس امریکا را جمهوریخواهان خواهند گرفت".

برنی سندرز که خودش یهودی است، در این مناظره بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل را شخص "مرتجع و نژادپرست" خواند و نیز گفته در صورت پیروزی در انتخابات احتمال انتقال سفارت امریکا را از بیت المقدس به تل ابیب، پایتخت اسراییل بررسی خواهد کرد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده سال گذشته سفارت ایالات متحده را از تل ابیب به بیت القدس انتقال داد و ماه گذشته هنگام اعلام طرح صلح خود برای شرق میانه یا "معاملۀ قرن" گفت که بیت المقدس پایتخت منقسم ناشدۀ اسراییل است.

آقای سندرز در واکنش به این استدلال رقیبان هم حزبی خود گفت که از جملۀ ۵۰ نظرسنجی اخیر ملی در امریکا، وی در ۴۷ نظرپرسی ترمپ را شکست داده است.

الیزابت وارن، سناتور دموکرات ایالت مسه چوستس و از متحدان دیرینۀ آقای سندرز نیز گفت که در مقایسه با "برنی رییس جمهور بهتری" خواهد بود.

رقیبان هم حزبی آقای سندرز گفتند که وی برنامۀ دولتی بیمۀ صحی را عملی می‌کند که در یک دهه ۶۰ تریلیون دالر هزینه داشته و بیمۀ صحی خصوصی نزدیک به ۱۶۰ میلیون امریکایی را قطع خواهد کرد.

اما آقای سندرز از برنامۀ صحی خود زیر نام "مراقبت صحی برای همه" دفاع کرد و گفت که این برنامه مصارف مراقبت‌های صحی میلیون‌ها امریکایی را کاهش خواهد داد.

آقای سندرز که از دیرزمان سناتور ایالت ورمونت در کانگرس امریکا است، به صفت نامزد پیشگام دموکرات در نظرسنجی های عامه عرض اندام کرده است، اما مخالفان دموکرات وی گفته اند که شمار زیاد رایدهندگان امریکایی طرفدار آقای سندرز نیستند و حضور وی به صفت نامزد دموکرات در انتخابات ماه نومبر، حتا سرنوشت کرسی‌های دموکرات‌ها را در کانگرس نیز آسیب خواهد رساند.

روزنامۀ واشنگتن پست هفتۀ گذشته گزارش داد که استخبارات ایالات متحده به سندرز اطلاع داده اند که گویا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تلاش دارد تا سندرز به صفت نامزد دموکرات در برابر ترمپ قرار بگیرد، آنهم به این امید که وی در برابر ترمپ به سادگی شکست خواهد خورد.

آقای بلومبرگ در مناظرۀ شام سه شنبه خطاب به برنی سندرز گفت: "ولادیمیر پوتین فکر می‌کند که دونالد ترمپ باید رییس جمهور امریکا باشد و از اینرو روسیه تو را کمک می‌کند تا در انتخابات (ماه نومبر) به ترمپ ببازی".

اما آقای سندرز در پاسخ خود رییس جمهور روسیه را مخاطب قرار داد و گفت: "آقای پوتین، به من باور داشته باشد، اگر رییس جمهور شدم، شما در دیگر انتخابات امریکا دخالت کرده نمی‌توانید".

دونالد ترمپ، ریس جمهور ایالات متحده که در هنگام مناظرۀ رقیبان دموکرات اش از سفر هند به ایالات متحده بر‌می‌گشت، از این مناظره انتقاد کرد.

او در پاسخ به پرشسی که آیا مناظره را تماشا کرده است یا خیر، گفت: "بلی دیدم. بسیار خوب نبود، بسیار خوب نبود".

XS
SM
MD
LG