لینک های دسترسی

Breaking News

استماعیۀ تیلر؛ جدال تازۀ دموکرات‌ها برای استیضاح ترمپ


در ادامۀ تحقیقات در مورد استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده، ویلیم تیلر، سرپرست پیشین سفارت ایالات متحده در اوکراین، معلوماتی را با قانونگذاران امریکایی شریک ساخته است که می‌تواند روند استیضاح رییس جمهور ترمپ را جدیتر سازد.

آقای تیلر روز سه شنبه ٢٢ اکتوبر(٣٠ میزان) در یک جلسۀ استماعیۀ به قانونگذاران امریکایی بر این اعتراف کرد که برایش گفته شده بود که قصر سفید تنها در صورتی معاونت نظامی به اوکراین را منظور خواهد کرد، که آن‌کشور تحقیقات در مورد دموکرات‌ها و جوبایدن، معاون پیشین ریاست جمهوری ایالات متحده را به صورت علنی اعلام کند.

تحقیقات در مورد استیضاح رییس جمهور ترمپ پس از افشای گزارش‌ها در مورد تماس تلیفونی ماه جولای میان دونالد ترمپ و ولادیمیر زلنسکی، ریيس ‌جمهور اوکراین، توسط کانگرس ایالات متحده آغاز شده است.

دموکرات‌ها، رییس جمهور ترمپ را متهم کرده‌ اند که برای کسب اطلاعات زیانبار علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی ‌اش، و پسر بایدن، رئيس ‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده است.

یک هفته قبل از تماس تلیفونی با رییس جمهور اوکراین، دونالد ترمپ حدود ۴٠٠ میلیون دالر معاونت نظامی به آن‌کشور را به تعلیق درآورده بود.

دموکرات‌ها می‌گویند که رییس جمهور ترمپ این کار را به خاطر فشار وارد کردن بر اوکراین کرده بود. اما رییس جمهور ایالات متحده، این ادعا را بی اساس خوانده است.

ویلیم تیلر همچنین به قانونگذاران امریکایی گفته است که رییس جمهور ترمپ به گوردن ساندلند، نمایندۀ ایالات متحده در اتحادیۀ اروپا گفته بود که از رییس جمهور اوکراین می‌خواهد که به طور علنی اعلام کند که اوکراین در مورد شرکت 'بوریسما' و ادعای دخالت اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ ایالات متحده، تحقیق می‌کند.

بوریسما یکی از شرکت‌های گاز اوکراین است که هنتر بایدن، پسر جو بایدن، عضو بورد اجرایی آن است.

قانونگذاران دموکرات اظهارات دیروز آقای تیلر را در روند تحقیقات استیضاح رییس جمهور ترمپ بی نهایت مهم تلقی کردند، اما قصر سفید هر نوع تبانی و معاوضه در قضیه اوکراین را رد کرده و آن را ادعای "مزخرف" خوانده است.

دموکرات‌ها این ادعای قصر سفید را رد کرده که گویا درخواست استیضاح رییس جمهور ترمپ انگیزه سیاسی دارد.

قانونگذاران دموکرات می‌گویند که تحقیقات در مورد استیضاح رییس جمهور ترمپ، در مورد واضح ساختن این است که آیا رییس جمهور ازصلاحیت های خود سواستفاده کرده است یا خیر؟

XS
SM
MD
LG