لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بدون پیش شرط آمادهٔ ملاقات با کوریای شمالی است


جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، گفته است که واشنگتن علاوه بر حمایت از دیالوگ میان دو کوریا، آماده است بدون پیش شرط با مقام های پیونگ یانگ ملاقات کند
جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، گفته است که واشنگتن علاوه بر حمایت از دیالوگ میان دو کوریا، آماده است بدون پیش شرط با مقام های پیونگ یانگ ملاقات کند

معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) گفت که امریکا نه تنها از دیالوگ میان دو کوریا حمایت می‌کند، بلکه خود آماده است تا بدون پیش شرط با مقام های پیونگ یانگ ملاقات کند.

جالینا پورتر روز دوشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) در مقر وزارت خارجه ایالات متحده گفت: "یقینا که ایالات متحده از دیالوگ، تعامل و همکاری میان دو کوریا [شمالی و جنوبی] حمایت می‌کند."

خانم پورتر همچنین گفت که ایالات متحده نیز آماده است تا "بدون پیش شرط" با مقام های کوریای شمالی ملاقات کند و ابراز امیدواری کرد که "کوریای شمالی نیز برای تماس با ما، پاسخ مثبت بدهد."

اظهارات خانم پورتر پس از آن بیان شد که کیم یو جونگ،‌ خواهر کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، طی دو روز پیهم گفت که پیونگ یانگ خواهان بررسی نشست میان کوریای شمالی و کوریای جنوبی است.

از اظهارات خواهر رهبر کوریای شمالی ظاهرا چنین بر می‌آید که پیونگ یانگ خواهان بهبود روابط بو سیول و حتا پایان جنگ با کوریای جنوبی است.

خانم جونگ همچنین گفته است که اگر کوریای جنوبی به همه شرایطی که پیونگ یانگ گذاشته، پاسخ مثبت بدهد، نشستی احتمالی میان دو کشور ممکن موجب اعلامیهٔ پایان جنگ میان دو کوریا شود.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا در پاسخ به پرسشی که آیا اعلامیهٔ احتمالی پایان جنگ میان دو کوریا بدون رسیدگی به مشکل خلع سلاح هسته ای شبه جزیرهٔ کوریا یک امر ضرروی است یا خیر، گفت:‌ "من فکر می‌کنم ارزش تاکید را دارد که هدف ما، خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کوریا است."

آمادگی کوریای شمالی برای نشست با کوریای جنوبی و آمادگی واشنگتن برای ملاقات با مقام های پیونگ یانگ در حالی ابرای می‌شود که کوریای شمالی در چند هفتۀ اخیر چند بار میزایل های بالستیک خود را آزمایش کرد.

بر اساس پیامی که از سوی لوی درستیز قوای مسلح کوریای جنوبی به صدای امریکا رسید، این میزایل های بالستیک از جزیره مرکزی کوریای شمالی پرتاب شدند و در سواحل شرقی آن کشور اصابت کردند.

بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوریای شمالی از هر گونه آزمایش میزایل‌های بالستیک منع شده است.

دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، سه بار با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، ملاقات کرد،‌ اما ملاقات رهبران دو کشور برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کوریا به نتیجه‌ای نرسید.

جو بایدن، رییس جمهور کنونی ایالات متحده نیز ملاقات رو در رو با رهبر کوریای شمالی را رد نکرده است. اما تاکید کرده است که اگر قرار باشد چنین ملاقات رخ بدهد، دیدار رو در روی رهبران دو کشور، بخشی از گفتگوهای گسترده تر خواهد بود.

روابط ایالات متحده و کوریای شمالی از چندین دهه به این سو به خاطر برنامۀ هسته‌ای و میزایل‌های بالستیک پیونگ یانگ پرتنش بوده است، تنشی که موجب وضع تعزیرات شدید ایالات متحده شده و اقتصاد کوریای شمالی را به شدت متاثر کرده است.

XS
SM
MD
LG