لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: با طالبان به خاطر انسداد مکاتب دختران باید جدی حساب شود


رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان
رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که طالبان باید به خاطر عقبگرد از تعهد شان در مورد آموزش دختران و مسدود نگهداشتن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران به جدیت حسابده باشند.

خانم امیری در مصاحبه با صدای امریکا گفت که تصمیم مسدود نگهداشتن مکاتب دختران در افغانستان "در سطح بلند" گروه طالبان اتخاذ شده است که به گفتۀ وی "غیرقابل قبول" است. او گفت این تصمیم افغانستان را در وضعیت "عقبگرد" قرار داده و نه تنها زنان و دختران بلکه تمام جمعیت آن کشور را در خطر فقر، مشقت و بی‌ثباتی گسترده قرار می‌دهد.

در آغاز سال تعلیمی در افغانستان، طالبان اجازۀ بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران را ندادند که این اقدام با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شد. طالبان گفته اند که حکومت آن گروه "وجیبۀ ملی و شرعی" خود می‌داند تا محیط مصوون آموزشی را برای زنان و دختران فراهم کند.

خانم امیری گفت که ایالات متحده به طالبان واضح ساخته است که به تعهدات شان در قبال مردم افغانستان به ویژه حق آموزش زنان و دختران پابند بمانند. او گفت: "وضعیت زنان و کودکان همچنین به سمت بسیار منفی در حرکت است. به هر پیمانه که این وضعیت با همین شکل ادامه یابد و طالبان به آن رسیدگی جدی نکنند، به همان پیمانه کشور دچار مشقت و پیامدهای فاجعه‌بار خواهد شد...نمی‌توان حقوق ۵۰ درصد جمعیت را به کلی سلب کرد و انتظار داشت که این اقدام نتایج بهتری داشته باشد."

نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان همچنین حملات اخیر بر مساجد و مراکز آموزشی در افغانستان را محکوم کرد که قربانیان آن غیرنظامیان و دانش‌آموزان بودند. او این حملات را "مایۀ نگرانی بزرگ" و عمل "غیرانسانی، ناعادلانه و غیر قابل قبول" توصیف کرد.

خانم امیری گفت که طالبان باید بدانند که امنیت مردم افغانستان و حقوق جمعیت آسیب‌پذیر آن کشور موضوعی است که ایالات متحده آن را "بسیار جدی" می‌گیرد. او گفت: "ما در مورد وضعیت جمعیت آسیب‌پذیر در افغانستان، گروه‌های قومی و مذهبی که هدف حملات فزاینده اند، به گونۀ خاص نگرانیم."

مساجد و مراکز آموزشی در افغانستان در چند هفتۀ اخیر شاهد حملات مرگبار بوده است که هدف اکثر این حملات مسلمانان شیعه بوده و شاخه خراسان - داعش مسوولیت بیشتر این حملات را به دوش گرفته است.

انفجاری عصر جمعه ۲۲ اپریل (سوم ثور) در داخل یک مسجد مسلمانان اهل سنت در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به وقوع پیوست که منجر به کشته‌شدن ۳۳ نمازگزار و زخمی شدن ۴۳ تن دیگر شد.

یک روز پیش از آن، انفجار مرگباری در مسجد سه دکان شهر مزار شریف به وقوع پیوست که در اثر آن ده‌ها نمازگزار شیعه کشته و زخمی شدند. شاخه خراسان داعش مسوولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

همچنین روز چهارشنبه ۲۰ اپریل (اول ثور) نیز سه انفجار در غرب شهر کابل رخ داد. یکی آن در مرکز آموزشی ممتاز و دو انفجار دیگر در مقابل لیسۀ عبدالرحیم شهید به وقوع پیوست.

بر اساس فهرستی که به صدای امریکا رسیده است، در آن انفجار دست کم ۱۷ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. اما وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان شمار کشته‌ها را شش و زخمیان را ۲۰ نفر اعلام کرده است. بیشتر قربانیان این حملات دانش‌آموزان بودند.

XS
SM
MD
LG