لینک های دسترسی

Breaking News

آیا طرح تفکیک جنسیتی در پوهنتون‌های افغانستان نتیجهٔ ملموس خواهد داشت؟


وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روزهای طرح تفکیک جنسیتی را در تاسیسات تحصلات عالی ارایه کرده اند که بر اساس آن سه روز در هفته دختران و سه روز دیگر پسران در دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت. شماری از کارشناسان این طرح را غیرعملی و شماری هم آنرا برای کارهای عملی دانشجویان موثر می‌دانند.

بر بنیاد این فیصله روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه به دانشجویان دختر و روزهای یک شنبه، سه شنبه و پنج‌شنبه برای دانشجویان پسر اختصاص یافته است.

مولوی احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت: "برای اینکه اختلاط به کلی ختم شود، دانشجویان برای کار گروپی و عملی وقت داشته باشند و استادان بتوانند فعالیت‌های تحقیقی و اکادمیک انجام دهند، به اساس پیشنهاد شورای علمی دانشگاه کابل، شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی فیصله کرد که از این پس روند درسی دانشگاه کابل و پولی تخنیک در هفته سه روز برای پسران و سه روز برای اناث خواهد بود".

این طرح با موجی از انتقادات و استقبال مواجه شده است.

شماری از استادان به این نظر اند که بر اساس این طرح دانشجویان فرصت کافی برای کارهای عملی دارند، اما شماری دیگر از استادان می‌گویند که با توجه به کمبود کادر‌های علمی، تطبیق پلان درسی پرچالش خواهد شد.

علی سلطانی، استاد پولی‌تخنیک کابل به صدای امریکا گفت که پیش از این زمان تدریس برای دانشجویان دختر و پسر، پیش از چاشت و پس از چاشت، اختصاص یافته بود که نتیجۀ مطلوب نداشت و کیفیت درسی افت کرده بود.

اما آقای سلطانی در خصوص طرح تدریسی جدید دانشگاه‌ها گفت: "در این طرح سه روز – سه روز، محصلان می‌توانند به اندازه کافی با استادان خود، روی کارهای لابراتورای و هم پروژه‌های صنفی کار کنند."

به گفتۀ این استاد پولی‌تخنیک، در این طرح مدت ساعات درسی نیز دو برابر شده است که می‌شود نصاب درسی را تا پایان سمستر به خوبی تکمیل کرد.

اما برخی از استادان پیشین این دانشگاه می‌گویند که جدول زمانی جدید برای تدریس دانشجویان دختر و پسر در روزهای جداگانه غیرعملی است، چون شماری از استادان دانشگاه‌ها، کسانی که تا مقطع دکتورا و ماستری و یا هم لیسانس بودند، در نتیجۀ تحولات سیاسی اخیر افغانستان را ترک کردند.

همچنان به گفتۀ این استادان، تطبیق این طرح برای استادانی که هم اکنون در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، نیز پرچالش است.

نورآغا شریفی، استاد پیشین دانشگاه بلخ با انتقاد از این طرح گفت :" یکی بحث کمبود استاد و دیگری کمبود منابع درسی و تطبیق نصاب است. چون در گذشته دانشجویان در هفته باید ۱۸ کریدت درس می‌خواندند، حال این مدت به سه روز محدود می‌شود که تقریباً نه کریدت در هفته می‌شود."

سید باقر محسنی، استاد پیشین دانشگاه کابل نیز با بر شمردن مشکلاتی مانند کمبود استادان، خصوصاً استادان زن به صدای امریکا گفت: "تصمیم تفکیک دانشجویان زن و مرد به دلایل مختلف عملی نیست زیرا استادان کم استند، خصوصاً استادان زن و این کار موجب می‌شود تا فشار بیشتری بر استادان وارد شده و ساعات بیشتری تدریس کنند."

پس از تحولات سیاسی در افغانستان در نیمۀ ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی نیز متوقف شد و با آغاز سال تحصیلی جدید در ماه حمل، دانشجویان دختر دوباره به دانشگاه‌ها بازگشتند.

قبل از طرح سه روز – سه روز وزارت تحصیلات عالی، حکومت طالبان زمینه برای برگشت دانشجویان دختر و پسر را فراهم کرد، اما صنوف مختلط از بین رفت و زمان تدریس دانشجویان دختر و پسر به پیش از چاشت و پس از چاشت تقسیم شد.

طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان در حالی مطرح می شود که هنوز مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود است.

XS
SM
MD
LG