لینک های دسترسی

Breaking News

حملات بر شهرها مغایر تعهدات طالبان است - سفارت امریکا


شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان
شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان

همزمان با تشدید حملات طالبان بر شهرها و تصرف برخی مراکز ولایات توسط جنگجویان این گروه، سفارت امریکا در کابل این حملات را محکوم کرده و گفته است که این کار مغایر تعهدات طالبان است.

این سفارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "این اقدامات طالبان به منظور تحمیل اجباری حاکمیت شان غیرقابل قبول است و با ادعای آن‌ها مبنی بر حمایت از حل سیاسی از طریق مذاکره در پروسۀ صلح دوحه، مغایرت دارد."

این سفارت افزوده که گروه طالبان نسبت به رفاه و حقوق غیرنظامیان "بی‌اعتنایی عمیقی" را از خود نشان داده و بحران بشری در این کشور را تشدید می‌بخشند.

مقام‌های افغان گفته اند که جنگجویان این گروه، اخیراً حملات خود را بر شماری از شهر‌ها شدت داده و در پی این حملات، در سه روز گذشته شهرهای زرنج و شبرغان، مراکز ولایات نیمروز و جوزجان به دست این گروه افتاده است.

سفارت امریکا در کابل همچنین افزوده است: "ما از طالبان می‌خواهیم که با آتش‌بس دایمی و همه جانبه موافقت کنند و در مذاکرات صلح به طور کامل مشارکت نمایند، تا رنج مردم افغانستان خاتمه یابد و راه برای یک حل سیاسی جامع که به نفع همۀ افغان‌ها باشد و این امر را تضمین کند که افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن برای تروریستان تبدل نمی‌شود، هموار سازند."

همچنین جنگ شدید از چندین روز به این‌سو، در حومه‌های شهر قندهار، هرات و لشکرگاه جریان دارد و نهادهای امنیتی افغانستان گفته اند که عملیات بازپس‌گیری بخش‌های این شهرها از وجود طالبان آغاز شده است.

این در حالی است که وزارت امور داخلۀ افغانستان امروز یکشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) ادعای طالبان مبنی بر سقوط مرکز ولایات کندز و سرپل را رد کرد و گفت که در حال حاضر درگیری شدید میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در این ولایات جریان دارد.

وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که هم اکنون، درگیری میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در ۱۸ ولایت این کشور ادامه دارد و در جریان ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷۲ جنگجوی طالبان کشته و ۳۰۹ نفر دیگر آنان زخمی شده اند.

این وزارت افزوده که ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ارزگان، هرات، فراه، جوزجان، سرپل، فاریاب، هلمند، نیمروز، تخار، کندز، بدخشان و کاپیسا شاهد درگیری‌ها میان دو طرف بوده اند.

XS
SM
MD
LG