لینک های دسترسی

Breaking News

انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و افزایش تنش میان واشنگتن و انقره


حکومت ترکیه در واکنش به انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس و کشته شدن ده ها اعتراض کنندۀ فلسطینی از سوی نیروهای اسرائیلی، سفرای خود را از واشنگتن و اسرائیل دوباره به کشور فراخوانده است.

روابط میان واشنگتن و انقره قبل از این نیز، بدلیل زندانی شدن یک کشیش امریکایی در ترکیه و یک بانکدار ترکی در ایالات متحده، تا حدی خدشه دار شده بود.

وزارت خارجۀ امریکا، این نگرانی های را کم اهمیت جلوه داده و میگوید که ترکیه هنوز هم یک متحد مهم واشنگتن میباشد.

هدر ناورت، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، دیروز به خبرنگاران گفت که: "میدانیم که ترکیه سفیر خود را فراخوانده است. این حق ترکیه است، اما فکر نمیکنم که این کار روابط ما را با حکومت ترکیه محدود سازد."

در عین حال، رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، نیز به روز جمعه در نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی در استانبول، از کشورهای اسلامی خواست تا بر تمام آن اشخاص حکمی و حقیقی محدودیت های اقتصادی وضع کنند که تصمیم امریکا را (سفارت های خود را بیت المقدس انتقال میدهند) دنبال میکنند.

در اعتراض به گشایش سفارت خانۀ امریکا در بیت المقدس، هزاران فلسطینی مظاهراتی را در مرز غزه با اسرائیل راه اندازی کردند که در برخوردها میان مظاهره کنندگان و نظامیان اسرائیلی حدود ٦٠ فلسطینی کشته و افزون بر ٢٧٠٠ نفر دیگر آنان زخمی شدند.

بن علی یلدریم، صدراعظم ترکیه، کشته شدن فلسطینی ها "قتل عام" خواند و گفت که "امریکا در آن سهم مشترک" دارد.

کشیدگی دیگر در روابط میان هردو کشور، موضوع اندرو برنسن، یکی از کشیشان امریکایی است که از سال ٢٠١٦ بدینسو در قید پولیس ترکیه به سر میبرد.

برنسن به جاسوسی و دهشت افگنی متهم میباشد و ممکن تا ٣٥ سالحبس محکوم گردد. واشنگتن این اتهامات را بی اساس خوانده و خواستار رهایی او شده است.

تعداد از تحلیلگران در واشنگتن میگویند که این کار ترکیه، آنکشور را با اتهام 'دپلوماسی گروگان گیری' روبرو ساخته است.

مایکل ویرز، تحلیلگر در نهاد موسوم به 'سنتر فار امریکن پروگرس' میگوید: " به نظر میرسد که روابط میان هردو کشور معاملاتی یا بر اساس رفتارمتفابل استوار است و انقره تلاش دارد تا امتیازات را به زور از ایالات متحده و همسایه های اروپایی خود بدست بیاورد."

آقای ویرز می افزاید که ادامۀ این رفتار"برای امنیت ملی، اقتصاد و همچنان برای موقف ترکیه در جهان، زیان بخش خواهد بود".

حکومت ترکیه، همچنان ایالات متحده را بدلیل زندانی کردن یک بانکدار ترکی در نیویارک که به جرم کمک با ایران در گریز از تعزیرات امریکا مجرم شناخته شده است، مورد انتقاد قرار داده و میگوید که هیچ کشور حق ندارد تا در برابر ترکیه قضاوت یا آن را مجازات کند.

اتنقال سفارت امریکا به بیت المقدس و بدتر شدن کشیدگی میان واشنگتن - انقره
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00

XS
SM
MD
LG