لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده رسماً از معاهدۀ اقلیمی پاریس خارج شد


ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه چهارم نومبر (۱۴ عقرب) رسماً از معاهدۀ تغییرات اقلیمی پاریس بیرون شد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده وعده سپرده بود که امریکا را از این معاهده بیرون می‌کند، اما نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا مشخص خواهد کرد که آیا ایالات متحده دوباره به این معاهدۀ جهانی خواهد پیوست یا خیر.

جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا وعده سپرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، ایالات متحده را دوباره به این معاهدۀ جهانی ملحق خواهد کرد.

پتریشیا اسپینوزا، مسوول اجرایی کنوانسیون ملل متحد برای تغییرات اقلیم گفته است که خروج ایالات متحده از این معاهده، خلایی را در تلاش‌های جهانی برای نیل به اهداف تعیین شده برای مبارزه با تغییرات اقلیم ایجاد خواهد کرد، اما به گفتۀ وی این نهاد ملل متحد آمادۀ همکاری به هرگونه تلاش ایالات متحده برای پیوستن مجدد به این معاهده است.

دونالد ترمپ نخست در جون ۲۰۱۷مرام خود را برای بیرون کردن امریکا از معاهدۀ اقلیمی پاریس اعلام کرد و سپس حکومت وی در چهارم نومبر ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد که در جریان یک سال از این پیمان بیرون می‌شود.

معاهدۀ اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ امضا شد و ۱۹۷ کشور جهان به آن پیوستند و اینک ایالات متحده تنها کشور جهان است که از این معاهده بیرون می‌شود.

مقام‌های برحال و پیشین در کنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با تغییرات اقلیم گفته اند که بدون حمایت مالی و دپلوماتیک ایالات متحده، کاهش گرمای زمین به سطح مصوون دشوارتر خواهد شد.

با اینحال، شماری از سرمایه گذاران اروپایی و امریکایی که مجموع سرمایۀ آنان به ۳۰ تریلیون دالر می‌رسد، ایالات متحده را ترغیب کرده اند که دوباره به معاهدۀ مبارزه با تغییرات اقلیم بپیوندد.

دانشمندان سفارش کرده اند که تصاعد گازهای کاربن، که سبب گرمای جو زمین می‌شود، باید به پیمانۀ چشمگیر در یک دهۀ آینده کاهش داده شود تا از تاثیرات فاجعه بار ناشی از گرمای زمین جلوگیری شود.

بر اساس تعهد حکومت پیشین ایالات متحده در چهارچوب معاهدۀ تغییرات اقلیمی پاریس، امریکا باید تا سال ۲۰۲۵ میلادی تصاعد گاز‌های گلخانه‌ای را تا میزان ۲۸ درصد کمتر از سطح موجود در سال ۲۰۰۵ بکاهد.

حکومت بارک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده همچنین تعهد کرده بود که تا سال ۲۰۵۰ با صرف دو تریلیون دالر، تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهد رساند.

XS
SM
MD
LG