لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و بایدن در کدام موضوعات کلیدی اختلاف دارند؟


رای دهندگان امریکایی به تاریخ سوم نومبر ۲۰۲۰ بین دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، یکی را برای چهار سال آینده به صفت رییس جمهور امریکا انتخاب می‌کنند.

اختلاف مشی این دو نامزد در خصوص مسایل مختلف از جمله اقلیم، مالیات، تجارت، تبعیض نژادی، امنیت ملی، مهاجرت و بیش از همه رسیدگی به بیماری همه گیری کووید۱۹ دو گزینهٔ کاملاً متفاوت را برای رای دهندگان فراهم می‌کند تا تصمیم بگیرند که کشورشان در چهار سال آینده به کدام سمت حرکت کند.

در مجموع، دونالد ترمپ همان‌طوری‌که چهار سال پیش در مبارزات انتخاباتی خود تعهد کرده، به عنوان یک معیارشکن جمهوری خواه، کشور را در مسیری که خودش شکل داده، اداره کرده است.

او در روابط بین المللی با فلسفهٔ "اول امریکا" پیوندها بین ایالات متحده و متحدان دیرینۀ امریکا را آزمایش کرده است و هم در سیاست داخلی از مرزهای قدرت اجرایی عبور کرده که در اغلب موارد آن توسط قوه قضایی فدرال باز داشته شده است.

آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای ترکیبی از مواضع سیاسی عمدتاً ترقی‌خواه با این تعهد که کشور را به شکل سنتی‌تر سیاست باز گرداند، کمپاین کرده است؛ سیاستی که کمتر به تویتر و تجمعات گسترده و بیشتر به بحث‌های دقیق سیاسی و معاملات قانونی متمرکز باشد.

همه گیری کروناویروس

با بیش از ۲۲۷ هزار مورد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ و افزون بر ۸.۸ میلیون مورد ابتلا به این بیماری در امریکا، مشخص شده است که برنامۀ حکومت آقای ترمپ برای مقابله با این ویروس بیشتر به تولید واکسین و درمان های دوایی مبتلایان متمرکز بوده و در واقع برا ی کاهش سرعت انتقال این ویروس تلاش نمی‌شود.

آقای بایدن نیز از تولید واکسین‌ها و روش‌های درمانی دوایی پشتیبانی می‌کند، اما در عین حال طرفدار رویکرد فعال‌تر دولت فدرال برای مهار کردن کروناویروس می‌باشد. آقای بایدن بار ها گفته است به باور وی اجباری کردن پوشیدن ماسک در سراسر کشور هم قانونی و هم لازمی است، هرچند آقای ترمپ هر از گاهی پوشیدن ماسک را کم اهمیت جلوه داد است.

با وصف تمام انتقاداتی که از ناحیۀ مقابله با کروناویروس در امریکا، متوجه رییس جمهور ترمپ است، آیای ترمپ همواره از کارکرد خود در زمینۀ مقابله با همه‌گیری این ویروس دفاع کرده و گفته است که اگر کارکرد خوب حکومت وی نمی‌بود، شاید شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کروناویروس در امریکا به مراتب بلندتر می‌بود.

آقای ترمپ در آخرین مناظرۀ خود با جو بایدن گفت که رهبران شمار زیاد کشورها به وی به خاطر مهار کردن همه‌گیری مبارکباد گفته اند.

تغییرات اقلیم

گرچه رییس جمهور ترمپ به کرات گفته است که می خواهد همه امریکایی ها آب و هوای تمیز داشته باشند، اما او علاقه چندانی به اقداماتی ندارد که به باور کارشناسان برای کاهش استفاده از مواد سوخت موثر است.

آقای ترمپ ایالات متحده را از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج كرده و اقدامات متعددی را برای گسترش حفاری نفت و استخراج ذغال سنگ در ایالات متحده انجام داده است.

آقای بایدن در خصوص تغییرات اقلیم یک طرح دو تریلیون دالری را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، که عامل اصلی گرم شدن کره زمین می‌باشد، پیشنهاد کرده است که بر اساس آن باید تا سال ۲۰۳۵ برق نیاز مورد امریکا بدون تصاعد گاز کاربن به هوا، تولید شود.

جو بایدن در سخنرانی های خود گفته است که می‌خواهد بازار وسایل نقلیه برقی را در امریکا توسعه داده و قول داده است که ایالات متحده را به توافقنامه اقلیم پاریس بازگرداند.

تنفیذ قانون و تبعیض نژادی

در طول یک سال گذشته، در حالی که اعتراضات به مرگ چندین سیاهپوست امریکایی غیرمسلح در توقیف پولیس در سراسر امریکا جریان داشت، رییس جمهور ترمپ به صراحت اعلام کرد که کاملاً در کنار مجریان قانون ایستاده است.

آقای ترمپ از سیاست های سختگیرانه با تظاهرکنندگان، به ویژه کسانی که متوسل به خشونت می‌شوند، طرفداری کرده است و در تقبیح گروه های برتری طلب سفیدپوست مبهم بوده است.

آقای بایدن در سخنرانی هایش کوشیده تا خط خوبی بین خواستن نظم و محکومیت خشونت تمام جوانب را رعایت کند. او از تلاش ها برای "کاهش بودجه پولیس" پشتیبانی نکرده است و در عوض از برنامه‌هایی که بتواند جاگزین حضور پولیس مسلح در مواردی که متهم سلامت روانی نداشته یا معتاد باشد، حمایت کرده است.

امنیت ملی

رویکرد آقای ترمپ در مورد امنیت ملی بر انزوا طلبی متمرکز شده است. تقویت اردوی ایالات متحده از طریق افزایش هزینه‌های دفاعی و تلاش برای کاهش تعداد نیروهای مستقر در خارج از کشور، بخشی از تلاش‌های او می‌باشد.

چندی قبل رییس جمهور ترمپ در یک پیام تویتر نوشته بود که باید باقیماندۀ نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال روان میلادی به ایالات متحده برگردانده شوند. او همچنان خواستار خروج هزاران سرباز امریکایی از آلمان و کوریای جنوبی شده است.

آقای بایدن نیز حامی نظامیان و مدافع استقرار منطقی نیروهای امریکایی در خارج از کشور است.

جو بایدن گفته است که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان باید مسوولانه باشد و به گفتۀ وی باید شماری از قوای امریکایی برای مقابله با دهشت افگنان در آن کشور باقی بماند.

بیمۀ صحی

یکی دیگر از مسایل به شدت اختلافی میان دو نامزد ریاست جمهوری امریکا، بیمۀ صحی است.

با آنکه تصمیم رییس جمهور ترمپ برای لغو قانون بیمۀ صحی اوباما به محکمۀ عالی ایالات متحده کشانده شده است، جوبایدن به تطبیق این قانون تاکید دارد که بر اساس آن برای ۲۳ میلیون امریکایی بیمۀ صحی ارزان فراهم شده است.

آقای ترمپ گفته است که طرح بهتری را جاگزین قانون بیمۀ صحی حکومت اوباما می‌کند، اما تا کنون طرحی را در این زمینه ارایه نکرده است.

مالیات

رییس جمهور دونالد ترمپ که در سال ۲۰۱۷ مالیات را کاهش داد، به کاهش بیشتر مالیات در آینده تعهد کرده است. او همچنین به کاهش یا معافیت مالیه بر عواید ثروتمندان به عنوان یک مشوق اقتصادی تاکید دارد.

اما از آنجاییکه برنامۀ حقوق و امتیازات بازنشستگی در امریکا از طریق مالیۀ معاشات و عواید مالیه دهندگان امریکایی تمویل می‌شود، نگرانی‌هایی در مورد آیندۀ این برنامه در صورت پیروزی دونالد ترمپ وجود دارد.

بر عکس، جوبایدن گفته است که مالیات را بر ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ امریکایی افزایش خواهد داد. او همچنین گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، قوانین مالیاتی ۲۰۱۷ دونالد ترمپ را ملغا قرار خواهد داد.

بر اساس طرح پیشنهادی آقای بایدن شرکت‌ها و سرمایه داران امریکایی از مفاد شان بین ۲۱ درصد تا ۲۸ درصد مالیه خواهند پرداخت.

تجارت

در بحث تجارت، رییس جمهور دونالد ترمپ به جای پیمان‌های چند جانبۀ تجارتی، به تعاملات دو جانبه میان ایالات متحده و شریکان تجارتی آن تاکید دارد. او بر شماری از کشورها به ویژه چین که به گفتۀ وی تعامل غیرمنصفانۀ تجارتی با امریکا داشتند، تعرفه‌های توبیخی وضع کرد.

رییس جمهور ترمپ توانست معاملۀ تجارت آزاد میان کشورهای شمال قارۀ امریکا را موفقانه بازنگری کند، اما گفتگو‌های دامنه دار حکومت وی برای بهبود روابط تجارتی با چین ثمرۀ چندانی نداد.

در همین حال، جو بایدن گفته است که به محض پیروزی در انتخابات، ایالات متحده را از برخی از پیمان‌های تجارتی حکومت ترمپ بیرون خواهد کرد. او همچنین وعده سپرده است که شماری از تعرفه‌های تجارتی وضع شده از سوی حکومت آقای ترمپ را بازنگری کرده و کم از کم شماری از آن را لغو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG