لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا مقادیر زیاد تجهیزات و مهمات را به قوای افغان می‌دهد


وزارت دفاع ملی افغانستان گفته است که ماموریت حمایت قاطع ناتو در آن کشور صدها واسطۀ نظامی نوع هاموی، میلیون‌ها فیر مرمی مختلف، صدها دوربین شب‌بین و مقادیر زیاد وسایل دیگر جنگی را به وزارت دفاع ملی افغانستان می‌سپارد.

وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده در جریان سال روان میلادی ۱۳۸۳ واسطۀ نوع هاموی، ۱۰ هلیکوپتر و ۴ فروند جت جنگی A-29 را به اردوی ملی افغانستان کمک کرده است.

فراهم آوری این تجهیرات نظامی به قوای افغان، همزمان با تشدید نبرد میان نظامیان افغان و جنگجویان گروه طالبان در چندین ولایت به ویژه در ولایت‌های هلمند و قندهار است.

اعلامیۀ وزارت دفاع افغانستان از قول مقام‌های ماموریت حمایت قاطع نگاشته است که این تجهیزات نظامی برای حفظ و تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغان به هدف برقراری صلح و آرامش در افغانستان اهمیت حیاتی دارد.

بر اساس آمار وزارت دفاع ملی افغانستان، در سال گذشتۀ میلادی ایالات متحدۀ امریکا به ارزش ۵۷۴ میلیون دالر تجهیزات را به حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان کمک کرده بود.

پیش از این، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا به تاریخ ۲۳ مارچ پس از سفر به کابل، به دلیل ناسازگاری سیاسی رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، گفت که ایالات متحده در سال روان کمک خود را به افغانستان یک میلیارد دالر کاهش می‌دهد و در سال ۲۰۲۱ نیز یک میلیارد دالر دیگر را کاهش خواهد داد.

شماری از مقام‌های نظامی امریکا در آن زمان گفته بودند که بخشی از این کاهش کمک امریکا به افغانستان، در بودجۀ کمکی امریکا برای نظامیان افغان رونما خواهد شد.

وزارت دفاع ایالات متحده سالانه بیش از چهار میلیارد دالر را برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان فراهم می‌کند که این پول صرف پرداخت معاشات، غذا، تامین مواد سوخت و لوژستیکی و ساختن زیربنا‌ها برای قوای مسلح افغانستان می‌شود.

تجهیزات جدید نظامی امریکا در حالی در اختیار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گذاشته می‌شود که قرار است به تاریخ ۲۳-۲۴ نومبر کنفرانس کشورهای کمک کننده برای افغانستان در شهر ژنیو سویس برگزار شود.

چند منبع آگاه از این کنفرانس به خبرگزاری رویترز گفته اند که در این کنفرانس در حجم و مدت تعهد کشورهای خارجی به افغانستان کاهش رونما شده و نیز بر چگونگی مصرف آن نظارت سختگیرانه وضع خواهد شد. در گزارش آمده است که ایالات متحده به صفت بزرگترین کمک کنندۀ حکومت افغانستان، کمک‌های خود را برای آن کشور به نصف کاهش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG