لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان امریکا ترمپ را استیضاح کرد


مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا را به "تحریک شورش" و ترغیب معترضان که منجر به یورش مرگبار بر مقر کانگرس امریکا شد، متهم کرد.

در رای‌گیری روز چهارشنبه ۱۳ جنوری (۲۴ جدی) در مجلس نمایندگان ایالات متحده ۲۳۲ نماینده به طرفداری از اسیتضاح آقای ترمپ و ۱۹۷ نماینده در مخالفت با آن رای دادند که در میان طرفداران استیضاح، ده نمایندۀ هم حزبی جمهوریخواه آقای ترمپ نیز شامل بودند.

دونالد ترمپ که فقط یک هفتۀ دیگر به پایان دورۀ ریاست جمهوری وی باقی مانده است، نخستین رییس جمهور در تاریخ ایالات متحده است که دو بار با استیضاح روبرو می‌شود.

ننسی پلوسی، ریییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، آقای ترمپ را به تحریک مردم به شورش مسلحانه متهم کرد و او را "تهدید برای آزادی" و "حاکمیت قانون" خواند. خانم پلوسی گفت که دونالد ترمپ "خطری آشکار برای کشور" برای کشور است و باید کنار برود.

پس از استیضاح رییس جمهور در مجلس نمایندگان، باید مجلس آقای ترمپ را محاکمه کند و اگر اتهامات وارده بر وی در این محکمه ثابت شود، او برای همیش از شرکت در انتخابات محروم خواهد شد.

در همین حال، مچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای امریکا گفته است که سنا نمی‌تواند در چنین زمان کوتاه که به پایان کار رییس جمهور ترمپ باقی مانده است، محاکمۀ "عادلانه یا جدی" وی را برگزار کند. دورۀ ریاست جمهوری آقای ترمپ به تاریخ ۲۰ جنوری به پایان می‌رسد.

آقای مک‌کانل گفت که با توجه به قوانین و طرزالعمل‌ها در سنا، که حاکم بر محاکمات استیضاح رییس جمهور است، هیچ فرصتی وجود ندارد که یک محاکمه عادلانه یا جدی قبل از مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب جو بایدن در هفتۀ آینده به نتیجه برسد.

با توجه به اینکه فقط چند روز محدود از پایان کار آقای ترمپ باقی‌مانده است، به نظر نمی‌رسد که وی پیش از ختم کارش مجبور به ترک قصر سفید شود.

از سوی دیگر مجلس سنای ایالات متحده که در آن جمهوریخواهان اکثریت دارند، تا هفتۀ آینده در مورد طرح استیضاح ترمپ تشکیل جلسه نخواهد داد.

در سند اتهامات استیضاح آمده است که اگر به دونالد ترمپ اجازه داده شود که به کارش ادامه دهد، او نشان داده است که منحیث یک تهدید به امنیت ملی، دموکراسی و قانون اساسی باقی خواهد ماند.

در این سند چهار صفحه‌ای آمده است که آقای ترمپ اتهام وارد کرده است که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و بر مقامات انتخاباتی در ایالت جورجیا فشار وارد کرده است و ضمناً‌ حامیانش را ترغیب کرده است که به سوی مقر کانگرس راهپیمایی کنند و قانونگذاران را زیر فشار بگیرند تا نتیجۀ انتخابات را تغییر دهند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۱۹ نیز دونالد ترمپ را استیضاح کرده بود، اما آقای ترمپ در فبروری ۲۰۲۰ از سوی مجلس سنا که جمهوریخواهان در آن اکثریت داشتند، تبریه شد.

XS
SM
MD
LG