لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان امریکا: تیک‌تاک در 'صورت عدم واگذاری' ممنوع خواهد شد


مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) لایحهٔ را تصویب کرد که در صورت نهایی شدن در مجلس سنا می‌تواند به ممنوعیت فعالیت اپلکیشن تیک‌تاک در امریکا منجر شود.

این لایحه به شرکت بایت‌دنس (ByteDance) که مالک تیک‌تاک است، شش ماه فرصت می‌دهد تا پیش از آغاز ممنوعیت و خارج شدن دسترسی به ''تیک‌تاک ''در فروشگاه‌های اپلکیشن مانند اپل و گوگل، این اپلکیشن را به فروش برساند.

مشخص نیست این طرح در سنا نیز از چنین حمایتی برخوردار شود ولی جو بایدن، رییس جمهوری امریکا گفته است که اگر قانون روی میزش بیاید، آن را امضاء خواهد کرد.

تیک‌تاک نسبت به این طرح پیشنهادی ابراز خشم کرده و گفته است که این قانون عقل سلیم و خرد مالی را به چالش می‌کشد.

آریلا الم، سازندهٔ این پلکیشن در خارج از قصر سفید به خبرنگاران گفت: ''اگر واقعاً این طرح در بارهٔ همه چیزهایی می‌بود که آنها می‌گویند، پس ما این گفتگو را باید با (مالک ایکس) ایلن مسک می‌داشتیم، کسی که اساساً می‌تواند سیاست امریکا را به دلخواه خود تغییر بدهد. ''

الم که خود را یک فعال سیاسی توصیف می‌کند، ۲۸۷۰۰۰ فالوور در تیک‌تاک دارد.

مجلس نمایندگان این لایحه را با ۳۵۲ رای موافق در مقابل ۶۵ رای مخالف، از میزان دو سوم اکثریت لازم برای تصویب قانون فراتر، تصویب کرد.

در مجموع، ۱۹۷ قانون‌گذار جمهوری‌خواه به این طرح رای مثبت دادند و ۱۵ نماینده با آن مخالفت کردند. در حزب دموکرات نیز ۱۵۵ نفر به این طرح رای مثبت دادند و ۵۰ نفر با تصویب آن مخالفت کردند.

ایالات متحده هراس دارد که ممکن این اپلیکیشن برای جاسوسی بر امریکایی‌ها استفاده شود و قانونگذاران امریکایی تلاش دارند تا استفاده از این اپلیکیشن را در سراسر امریکا ممنوع کنند.

تیک‌تاک در سراسر کشورهای غربی زیر فشار قرار دارد و ایالات متحده، بریتانیا و کانادا اخیراََ استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را در تمام وسایل دولتی ممنوع اعلام کردند.

برخی از مخالفان جمهوری‌خواه این طرح می‌گویند‌ که ایالات متحده باید در صورت وجود نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی به مصرف‌کنندگان هشدار بدهد، ولی انتخاب نهایی باید با کاربران باشد. دموکرات‌ها نیز درباره تأثیری که چنین ممنوعیتی بر کاربران امریکایی، از جمله کارآفرینان و صاحبان مشاغل، خواهد گذاشت، هشدار داده‌اند.

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان امریکا، اندکی پس از این رأی‌گیری موفقیت‌آمیز در بیانیه‌ای گفت که رأی دو حزبی نشان‌دهنده مخالفت کانگرس با تلاش‌های چین برای جاسوسی از امریکایی‌ها و عزم ما برای بازدارندگی دشمنان امریکا است. او از سنا خواست تا این طرح را تصویب کند.

در یک ساعتی که در مورد این قانون بحث شد، بسیاری از قانونگذاران ادعا کردند که هدف اصلی آنها جدا کردن این برنامه از شرکت مادر آن به دلایل امنیت ملی است نه ممنوعیت آن برای بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر امریکایی آن.

تیک‌تاک که متعلق به شرکت بایت‌دنس (ByteDance) چینی است، گفته است که کارمندان این شرکت به معلومات کاربران امریکایی دسترسی دارند، اما بارها اتهامات مربوط به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران یا واگذاری کنترول اپلیکیشن به دولت چین را رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG