لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده،کانادا و اتحادیه اروپا استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را در وسایل دولتی منع کردند


قصر سفید روز دوشنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) به ادارات فدرال ایالات متحده ۳۰ روز مهلت داد تا اپلیکیشن تیک‌تاک را از تمام وسایل دولتی حذف کنند.

شلندا یانگ، رییس ادارهٔ مدیریت و بودجهٔ ریاست جمهوری امریکا طی یاداشتی از ادارات دولتی خواسته است تا در ظرف ۳۰ روز اپلیکیشن تیک‌تاک را از تمام وسایل فناوری متعلق به ادارات دولتی "حذف و غیر مجاز" کرده و "ترافیک انترنت" را از این وسایل به اپلیکیشن قطع کنند.

قانونی که ماه گذشته توسط جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امضا شد، استفاده از تیک‌تاک را در وسایل دولتی و در مجلس نمایندگان و سنای کانگرس ایالت متحده ممنوع می‌کند.

ایالات متحده هراس دارد که ممکن این اپلیکیشن برای جاسوسی بر امریکایی‌ها استفاده شود.

این ممنوعیت بالای مشاغلی که با دولت فدرال مرتبط نیستند و همچنین بر میلیون‌ها شهروند عادی امریکا اعمال نمی‌شود.

اما اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا می‌گوید که لایحه‌ای که اخیراً در کانگرس پیشنهاد شده به "گونهٔ موثر تیک‌تاک" را در این کشور منع می‌کند.

جینا لونتوف، مشاور ارشد پالیسی این اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: "کانگرس نباید تمام سکوها را سانسور کند و حق آزادی بیان را که در قانون اساسی آمده، از امریکایی‌ها سلب کند."

او افزود: "ما حق داریم از تیک‌تاک و سایر سکو‌ها برای تبادل افکار، ایده‌ها و نظرات خود با مردم در سراسر کشور و سراسر جهان استفاده کنیم."

وزارت خارجه چین این ممنوعیت را به شدت محکوم کرده است.

ماو نینگ، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ چین روز سه شنبه گفت: "ما قاطعانه با عملکرد غلط ایالات متحده برای تعمیم مفهوم امنیت ملی، سواستفاده از قدرت دولتی و سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های کشورهای دیگر مخالفیم."

پیش از این، ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا،‌ نیز تلاش کرده بود این اپلیکیشن را مسدود کند.

حکومت کانادا روز دوشنبه استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را در تمام وسایل دولتی ممنوع اعلام کرد و دلیل آن ر ا نگرانی از میزان دسترسی بیجنگ به معلومات کاربران خواند.

در بیانیه‌ای که توسط حکومت کانادا به نشر رسید آمده است که سر از روز سه شنبه "اپلیکیشن تیک‌تاک از تمام تلیفون‌های همراه صادر شده توسط حکومت حذف خواهد شد و کاربران این وسایل در آینده نیز قادر به دونلود کردن این اپلیکیشن نخواهند بود. "

یک مقام اتحادیهٔ اروپا نیز روز سه شنبه گفت که پارلمان اروپا تصمیم گرفته است تا نصب اپلیکشین تیک‌تاک را به دلیل نگرانی‌های امنیتی در تلیفون‌های کارمندان منع کند.

تیک‌تاک که متعلق به شرکت بایت‌دنس (ByteDance) چینی است اعتراف کرده است که کارمندان این شرکت به معلومات کاربران امریکایی دسترسی دارند، اما بارها اتهامات مربوط به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران یا واگذاری کنترول اپلیکیشن به دولت چین را رد کرده است.

به گفتهٔ ادارهٔ بازاریابی We Are Social، این سکو با بیش از یک میلیارد کاربر فعال، ششمین سکوی اجتماعی پرکاربرد در جهان است.

XS
SM
MD
LG