لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر پاکستان در ملل متحد: محدودیت بر زنان بخشی از فرهنگ پشتون‌ها است؛ فایق: فرهنگ طالبان است نه از پشتون‌ها 


منیر اکرم، نمایندهٔ پاکستان در ملل متحد گفته است که محدودیت وضع شده بر زنان در افغانستان ربطی به دین نداشته و برخاسته از فرهنگ پشتون‌ها است، اما سرپرست نمایندگی افغانستان این ادعا را رد کرد.

اکرم روز چهارشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) در نشستی پیرامون وضعیت بشری در افغانستان در مقر سازمان ملل متحد، حکومت طالبان را، حکومت موقت افغانستان خواند. او گفت: "به نظر من، محدودیت‌هایی که از سوی حکومت موقت افغان بر زنان وضع شده بیشتر برخاسته از دید دینی نبوده بلکه از فرهنگ عجیب و غریب پشتون‌ها است."

او اضافه کرد که فرهنگ پشتون‌ها ایجاب می‌کند که زنان باید در خانه‌‌ها نگهداری شوند و به گفتهٔ او این واقعیتی از فرهنگ افغانستان بوده که از صد‌ها سال به اینسو ادامه داشته است.

در واکنش به این اظهارات، نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد در این نشست گفت که طالبان افغان نیز موضوع فرهنگ را بهانه می‌آورند تا از آموزش دختران و کار زنان جلوگیری کنند، اما او‌ گفت که این فرهنگ مردم افغانستان نیست.

فایق افزود: "می‌خواهم بگویم که اعمال طالبان ریشهٔ اسلامی ندارد و برخلاف اسلام است، اما ربطی به فرهنگ افغانستان نیز ندارد. من با برادر عزیزم منیر اکرم موافق نیستم. این هیچ زمانی فرهنگ مردم افغانستان، حتا از قوم پشتون نبوده است."

او افزود که متاسفانه در ساحاتی که در طول ۲۰ سال گذشته در کنترول طالبان قرار داشت، آنان مکاتب را در آن آتش می‌زدند و دختران و حتا پسران را نمی‌گذاشتند مکتب بروند.

سرپرست نمایندگی افغانستان افزود: "حتا در وزیرستان شمالی در پاکستان، جاییکه اکثریت باشندگان آن اقوام پشتون اند، هیچ زمانی نشنیده‌ایم که به دختران شان اجازهٔ رفتن به مکتب را نداده باشند."

پس از تسلط دوباره بر افغانستان، گروه طالبان دروازه‌های مکاتب،‌ متوسطه، لیسه و سپس پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده و اخیراً از اشتراک دختران در امتحانات کانکور پوهنتون‌ها نیز جلوگیری کردند.

ضمناً حکومت این گروه زنان را از کار در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی، به جز سکتور صحی، منع کرد؛ اقدامی که سبب توقف فعالیت‌ موسساتی شد که در افغانستان کمک‌های بشری فراهم می‌کنند.

طالبان در روزهای اخیر به شماری از زنانی که در موسسات خارجی در بخش خدمات صحی کار می‌کردند، اجازه کار داد‌، اما سپس محمد قاسم حقانی، رییس دعوت و ارشاد وزارت صحت حکومت طالبان طی مکتوبی گفت که باید کارمندان صحی زن، ماسک بزنند و حجاب کامل بپوشند.

رییس دعوت و ارشاد وزارت صحت حکومت طالبان همچنان به کارمندان صحی زن هشدار داده که در صورت سرپیچی از این دستور با آنان برخورد "قانونی" صورت خواهد گرفت.

حکومت طالبان همچنان رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حتا حمام‌های عمومی را منع کرده اند.

اظهارات عمران خان

این بار نخست نیست که یک مقام پاکستانی در مورد جا نداشتن زنان در جامعه و فرهنگ افغانستان صحبت می‌کند.

سال گذشته خورشیدی، عمران خان، در زمان صدارت‌اش در سخنرانی در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود ادعا کرد که اکثریت طالبان پشتون اند و در روستاهای پشتون نشین خانواده‌ها حاضر نیستند، حتا در مقابل امتیازات دختران شان را به مکتب بفرستند.

اظهارات عمران خان واکنش‌های تند افغان‌ها را در قبال داشت.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان اظهارات عمران را "تلاش برای تفرقه افگنی" در افغانستان عنوان کرده بود.

آقای کرزی در صفحهٔ فیسبوک‌اش با انتقاد شدید از عمران خان خواسته بود تا در امور افغانستان مداخله نکرده و در نشست‌های بین‌المللی به نمایندگی از این کشور صحبت نکند.

رییس جمهور پیشین افغانستان گفته بود که به حکومت پاکستان توصیه می‌کند تا مانند یک همسایهٔ نیک برای ایجاد روابط حسنه و متمدن میان دو کشور تلاش کند.

XS
SM
MD
LG