لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان حمایت از طالبان را بر روابط با امریکا ترجیح می دهد؟


دانیل کوتس، رئیس استخبارات ملی ایالات متحده
دانیل کوتس، رئیس استخبارات ملی ایالات متحده

بررسی های سالانۀ استخبارات امریکا نشان می دهد که پاکستان در سال ۲۰۱۸ روابط خود را با تندروان حفظ خواهد کرد، ولی همکاری خود را با واشنگتن در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی را، محدود خواهد ساخت.

دانیل کوتس، رئیس استخبارات ملی ایالات متحده، سه شنبه در جلسۀ استعماعیۀ کمیتۀ استخبارات سنای امریکا گفت که با وجود فشار های واشنگتن بر اسلام آباد، رهبران نظامی پاکستان اقدامات لازم را بر ضد گروه های تندرو مستقر در آن کشور روی دست نگرفته است.

آقای کوتس گفت "ارزیابی ما نشان می کند که پاکستان روابط خود را با این تندروان، حفظ کند، در حالیکه پاکستان همکاری خود را در قسمت مبارزه با دهشت افگنی با ایالات متحده، محدود می کند."

دلیل حمایت از تندروان

برخی از تحلیلگران مستقر در ایالات متحده، به این باور اند که دو عامل عمده پاکستان را ترغیب کرده تا خواست های ایالات متحده را تا اندازۀ نادیده گرفته و در عوض به حمایت گروه های تندرو ادامه دهد.

دلیل اول، به گفتۀ مایکل کوگلمن، پژوهشگر جنوب آسیا در مرکز تحقیقی ودرو ولسن مستقر شهر واشنگتن دی سی، ضرر رساندن به حضور و نفوذ هند در افغانستان است.

آقای کوگلمن به صدای امریکا گفت "پاکستان فکر می کند که از طریق حفظ روابط با تندروان، می تواند منافع خود را تامین کند—به خصوص از طریق حمایت شبکۀ حقانی و طالبان افغان، اسلام آباد تلاش می کند تا حضور و نفوذ هند در افغانستان را متضرر کند."

دلیل دومی، به گفتۀ این تحلیلگر امریکایی، جلوگیری از حملات تندروان در داخل پاکستان است.

"آنعده از تندروان که از حمایت پاکستان برخوردار اند، خاموشی اختیار کرده اند و حملات شان را در پاکستان سازماندهی نمی کنند، بلکه در هند و افغانستان انجام می دهند."

کوگلمن می افزاید اگر پاکستان حمایت خود را از گروه تندرو مثل شبکۀ حقانی را قطع کند، ممکن آنان با سایر گروه های تندرو مانند گروه دولت اسلامی و طالبان پاکستانی یکجا شوند و مثل آنان حملات را در داخل پاکستان راه اندازی کنند.

در همین حال، جاوید احمد از مرکز تحقیقی شورای اتلانتیک مستقر در شهر واشنگتن دی سی، به صدای امریکا گفت که پاکستان فکر می کند که گروه طالبان می تواند منافع آن کشور را در افغانستان تامین کند و همین دلیل عمدۀ است که اسلام آباد از تندروان حمایت می کند.

آقای احمد گفت "پاکستان فکر می کند که طالبان می تواند منافع آن کشور را به صورت دوامدار حفظ کند. اسلام آباد به این باور است، که طالبان حکومت دلخواه آنان را در افغانستان ایجاد کرده می تواند، کاری را که نه امریکا و نه کسی دیگری انجام داده می تواند."

آقای احمد همچنین افزود که تیرگی روابط میان واشنگتن و اسلام آباد پدیدۀ تازه نیست و پاکستان فکر می کند که مثل گذشته مشکل پیش آمده با ایالات متحده را مدیریت خواهد کرد.

عواقب منفی

آقای کوگلمن به این باور است که ادامۀ روابط متشنج میان ایالات متحده و پاکستان که در حال حاضر بر اساس بی اعتمادی استوار است، در نهایت هر دو کشور را متضرر خواهد کرد.

به باور این تحلیلگر امریکایی، ایالات متحده شاید از افزایش تنش با پاکستان متضرر شود، زیرا اسلام آباد از یک سو مسیر راه اکمالاتی قوای بین المللی مستقر در افغانستان را قطع کرده می تواند و از سوی دیگر، اطلاعات ضروری را با واشنگتن شریک نخواهد کرد.

آقای کوگلمن گفت "چنین اقدام، جنگ امریکا در افغانستان را بی نهایت دشوار خواهد کرد. در چنین حالت، ایالات متحده در صدد آن خواهد شد تا از طریق آسیای میانه خود را اکمال کند و این مسیر نیز ممکن با مشکل مواجه شود، زیرا روسیه ممکن مانع ایجاد کند."

روابط میان واشنگتن و اسلام آباد پس از آن متشنج تر شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در اولین روز سال ۲۰۱۸ در تویترش نوشت" پاکستان جز دروغ و نیرنگ معاملۀ دیگری با امریکا نکرده است."

حکومت امریکا سپس گفت که کمک های امنیتی اش را برای پاکستان تا زمانی به حالت تعلیق در می آورد که اسلام آباد بر ضد سازمان های دهشت افگن به شمول طالبان افغان و شبکه حقانی اقدامات عملی بخرچ دهد.

با وجود اظهارات تند مقامات امریکایی و پاکستان در برابر همدیگر، آقای کوگلمن اعتقاد دارد که در نهایت دو کشور به صورت کامل روابط شان را قطع نخواهند کرد زیرا "هر دوکشور به این نتیجه گیری خواهند رسید که آنان منافع مشخص دارند و روابط شان را حفظ خواهند کرد."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG