لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات امریکا: اوضاع در افغانستان بدتر می شود


بی ثباتی سیاسی، حملات طالبان، تزلزل در عملیات نیروهای افغان و کمبود منابع مالی عوامل وخیم تر شدن اوضاع گزارش شده است.

تازه ترین ارزیابی استخباراتی امریکا از افغانستان حاکی است که وضعیت در این کشور در سال روان به احتمال زیاد بدتر خواهد شد.

بر اساس یک گزارش استخباراتی که سه شنبه به سنای امریکا ارائه شد، بی ثباتی سیاسی، حملات پیهم طالبان و داعش، تزلزل در عملیات نیروهای افغان و کمبود منابع مالی عوامل اساسی اند که سبب وخیم تر شدن اوضاع خواهند شد.

بر مبنای این گزارش قوای دولت افغانستان کنترول مراکز شهر های عمده را در کنترول خود خواهند داشت، اما تهدیدهای شورشان طالب همچنان پابرجا خواهد ماند.

این گزارش در تناقض با خوشبینی مقام های افغان و امریکایی در مورد موثریت استراتیژی جنگی رئیس جمهور دونالد ترمپ در افغانستان است. استراتیژی جدید امریکا بر تشدید حملات هوایی بر شورشیان طالب و پیکارجویان داعش و همچنان افزایش فشارها بر پاکستان برای از بین بردن پناهگاهای طالبان در قلمرو پاکستان، استوار است.

بخشی از استراتیژی رئیس جمهور ترمپ که در ماه آگست سال ۲۰۱۷ اعلان شد، مستلزم اعزام ۴۰۰۰ نیروی اضافی امریکایی به افغانستان است. در زمان حاضر حدود چهارده هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر است.

این نخستین باری نیست که استخبارات امریکا دورنمای مایوس کنندهء از اوضاع افغانستان ارائه کرده است. در سال ۲۰۱۶ رئیس ادارهء ملی استخبارات امریکا هشدار داده بود که افغانستان با خطر سقوط سیاسی مواجه است.

XS
SM
MD
LG