لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذاران امریکایی: با طالبان مذاکره می کنیم یا نمی کنیم؟


کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای کانگرس امریکا در مورد افغانستان استماعیه برگزار کرد
کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای کانگرس امریکا در مورد افغانستان استماعیه برگزار کرد

مقام‌های وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گویند که امریکا با افغانستان و پاکستان از نزدیک در تعامل است تا برای پایان بخشیدن جنگ در افغانستان راه حل سیاسی پیدا شود که بدون شک طالبان بخشی از آن خواهند بود.

جان سولیوان، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده، که هفتۀ گذشته با سران حکومت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار کرد، در جلسۀ استماعیۀ کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده گفت که تا کنون طالبان تمایلی برای پیوستن به روند صلح نشان نداده اند.

اما نکتۀ قابل مکث و بحث در این جلسه اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بود که هفتۀ گذشته، مذاکرات صلح را با طالبان نفی کرد.

کریستوفر مورفی، عضو دیموکرات مجلس سنای ایالات متحده، گفت که با این اظهارات رئیس جمهوری ترمپ مغشوش شده است و اکنون مشخص نیست که استراتیژی واقعی ایالات متحده در افغانستان، بیانات ناگهانی آقای ترمپ است یا آنچه دپلومات‌های امریکایی می‌گویند.

با اشاره به حملات مرگبار اخیر در کابل، آقای سولیوان گفت که بیانات آقای ترمپ در واقع، واکنش به این حملات بود که به گفتۀ وی رئیس جمهوری محمد اشرف غنی نیز موضع مشابهی را در قبال طالبان اتخاذ کرد.

بارنت روبین، افغانستان شناس امریکایی، نیز موضعگیری جدی آقای ترمپ و آقای غنی را در برابر طالبان برخاسته از خشم آنان می‌داند که از حملات مرگبار اخیر در افغانستان ناشی می‌شود. او به این باور است که رویدادهای خشونتبار در مذاکرات صلح وقفه ایجاد کرده می‌تواند اما هدف رسیدن به راه حل سیاسی را تغییر داده نمی‌تواند.

آقای روبین به صدای امریکا گفت "حکومت ایالات متحده دیکتاتوری نیست که گفتار رئیس جمهور پالیسی یا قانون باشد. اوباما گفت که گوانتانامو را می‌بندد اما نتوانست...ترمپ همواره و زیاد یاوه می‌سراید، اما تنها شماری از آن به پالیسی مبدل می‌شود".

نفی مذاکرات صلح با طالبان از سوی رئیس جمهوری دونالد ترمپ، سبب نوعی سردرگمی و یاس در شورای عالی صلح افغانستان نیز شده است.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح افغانستان، به صدای امریکا گفت که شماری از اعضای این شورا گفتار آقای ترمپ را پایان تلاش‌های صلح می‌خوانند، حالانکه به باور شخصی خانم سرابی، آقای ترمپ به طالبان تاکید کرد که روند صلح افغانستان بین الافغانی است و امریکا طرف مذاکره نخواهد بود.

طالبان همواره فراخوان صلح حکومت افغانستان را رد کرده و با دست نشانده خواندن حکومت کابل، خواستار مذاکرات مستقیم با ایالات متحدۀ امریکا شده اند، هرچند مقام‌های امریکایی همواره بر روند صلح بین الافغانی تاکید داشته اند.

آقای روبین که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به صفت مشاور ارشد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان کار می‌کرد تماس‌های مستقیم میان مقام‌های امریکایی و طالبان را رد نمی کند. آقای روبین در صحبت با صدای امریکا گفت که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ و فراتر از آن ایالات متحده در آلمان و قطر تماس مستقیم با طالبان داشت.

با اینحال، مقام‌های امریکایی تاکید دارند که پاکستان عنصر اساسی در روند صلح افغانستان است و می‌تواند با استفاده از نفوذی که در میان طالبان دارد، آن گروه را به میز مذاکره بکشاند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG