لینک های دسترسی

Breaking News

قانون‌گذاران امریكایی: کاستی امنیتی کانگرس بررسی شود


قانون‌گذاران امریکایی پس از یورش هواداران دونالد ترمپ بر مقر کانگرس ایالات متحده، ضمن تقدیر از عملکرد پولیس محافظ کانگرس، خواستار تحقیق در مورد تدابیر امنیتی عمارت کانگرس شدند.

تحقیق در این مورد از سوی دو قانون‌گذار دموکرات که در دورۀ تقنینی جدید رهبری کمیتۀ نظارت بر بودجه پولیس کانگرس را در مجلس سنا به عهده خواهند داشت، پیشنهاد شده است.

سناتور کریس مورفی گفت: "ویدیوهای زیادی وجود خواهد داشت، برخی باعث نگرانی خواهد شد، برخی شجاعت را نشان خواهد داد. ما در مورد چگونگی شکستن کمربند امنیتی کانگرس، به تحقیق کامل نیاز داریم."

تم راین، عضو، مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده انتقاد کرد که به خاطر راهپیمایی از پیش برنامه ریزی شدۀ هواداران ترمپ که برای حمایت از ادعاهای بی اساس او مبنی بر تقلب در انتخابات گرد آمده بودند، آمادگی کامل امنیتی گرفته نشده بود.

آقای راین گفت: "فکر می‌کنم کاملاً واضح است که تعدادی از افراد قرار است خیلی زود وظایف شان‌ را از دست بدهند. زیرا این نه تنها شرمساری برای غوغاگران و رییس جمهور، شورش و تلاش برای کودتا بود، بلکه فقدان برنامه‌ریزی مسلکی و به آنچه می‌دانستیم قرار است رخ دهد، نیز می‌باشد."

الهان عمر، عضو دیگر مجلس نمایندگان گفت: "ما میلیاردها دالر را صرف امنیت ملی می‌کنیم و امروز نتوانستیم از خانۀ ملت در برابر جمعیت بی قانون محافظت کنیم. غیر قابل قبول است! "

یورش معترضان به کانگرس ایالات متحده اندکی پس از آغاز شد که دونالد ترمپ در سخنرانی در میان هزاران طرفدارش در مقابل قصر سفید گفت که نتایج انتخابات را "هرگز" نخواهد پذیرفت و بار دیگر ادعا کرد که نتایج انتخابات به یغما رفته و خود را برندۀ انتخابات خواند.

آقای ترمپ گفت: "به سمت خیابان پنسلوانیا [جادۀ منتهی میان کانگرس و قصر سفید] راهپیمایی می‌کنیم...به مقر کانگرس می‌رویم...می رویم و تلاش می‌کنیم به جمهوریخواهان مان...آن سربلندی و تهور را بدهیم که آنان برای گرفتن دوبارۀ کشورمان به آن نیاز دارند."

ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی و نشرات زندۀ رسانه‌های امریکایی طرفداران آقای ترمپ را نشان می‌داد که صف نیروهای پولیس را در بیرون ساختمان کانگرس در هم شکسته و وارد ساختمان شدند.

این درست در زمانی بود که قانونگذاران هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده به ریاست مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا جلسۀ تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده بودند. ورود حامیان ترمپ به داخل عمارت کانگرس این جلسه را مختل کرد.

معترضان برای چندین ساعت در داخل ساختمان کانگرس به شمول دفتر کار ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان بودند و شمار زیاد دروازه‌ها، کلکین‌ها و میز و چوکی را شکسته بودند تا اینکه قوای امنیتی موفق به اخراج آنان از ساختمان شد.

در پی این رویداد، موریل بوسر، شاروال واشنگتن دی سی اعلام کرد که سر از ساعت ۶:۰۰ شام به وقت محل، قیود گشت و گذار در این شهر نافذ است و درست ساعت ۶:۰۰ شام بود که پولیس کنترول ساختمان کانگرس را در دست گرفت. حوالس ساعت ۹:۰۰ شب جلسۀ کانگرس برای تایید پیروزی بایدن از سر گرفته شد.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا که ریاست جلسۀ کانگرس را به عهده داشت پس از آغاز دوبارۀ این جلسه با اشاره به یورش حامیان ترمپ بر کانگرس گفت: "شما برنده نشدید. خشونت هرگز برنده نیست."

چندین قانونگذار جمهوریخواه و دموکرات کانگرس ایالات متحده از عملکرد نیروهای پولیس محافظ مقر کانگرس، کارمندان اف بی آی و دیگر ادارات همکار شان ستایش کرده اند.

مقام‌های پولیس گفته اند که در حملۀ معترضان بر کانگرس ایالات متحده چهار نفر به شمول یک زن کشته شده اند. پولیس ۵۲ نفر را در پیوند به یورش به مقر کانگرس بازداشت کرده و به گفتۀ مقام‌های ادارۀ پولیس واشنگتن دی سی، ۱۴ افسر آن اداره در این رویداد زخمی برداشته اند.

XS
SM
MD
LG