لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس در امریکا؛ ۴۱ میلیون نفر بیکار شده اند


باوجود باز شدن تدریجی تشبثات و تجارت‌ها در ایالات متحده هفتۀ گذشته کم از کم ۲.۱ میلیون نفر برای بیمهٔ بیکاری درخواست داده اند.

وزارت کار امریکا روز پنج شنبه ۲۸می (۸ جوزا) گزارش داد که اکنون شمار مجموعی درخواست کنندگان بیمهٔ بیکاری به ۴۱ میلیون نفر رسیده است.

تقریباً همه ایالت‌های امریکا همه‌گیری کووید۱۹ را که تا حال جان نزدیک به ۱۰۱ هزار نفر را در امریکا گرفته است، دلیل این بیکاری گسترده خوانده و گفته اند که هیچ چیزی تاکنون صنایع به خصوص هوتل‌ها، شرکت‌های تولیدی و مغازه‌ها را چنین متاثر نساخته بود.

نرخ بیکاری در ایالات متحده در ماه اپریل ۱۴.۷ درصد بود که از رکود بزرگ اقتصادی سال‌های ۱۹۳۳ به اینسو پیشینه نداشته است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده اند که میزان بیکاری در ماه می در امریکا به ۲۰ درصد خواهد رسید.

شمار درخواست‌های تازه برای بیمۀ بیکاری، هرچند هنوز هم بسیار زیاد است، در هشت هفتۀ گذشته همواره کاهش یافته است. ایالت‌ها به تدریج فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سالون‌ها، کلب‌های ورزشی و سایر مشاغل را بازگشایی می‌کنند.

با اینحال، اقتصاددانان می‌گویند که بسیاری از مشاغل از دست رفته هرگز برنخواهند گشت و رقم بلند بیکاری می‌تواند تا سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد.

باوجود خطرات ناشی از کروناویروس، رهبران جهان غرض بهبودی اقتصاد تلاش دارند تا محدودیت‌ها را تدریجاً از بین برده و فعالیت‌های اقتصادی را از سر گیرند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان تا ظهر پنجشنبه ۲۸ می (۸ جوزا) نزدیک به شش میلیون نفر به کروناویروس مصاب شده و نزدیک به ۳۵۸ هزار نفر دیگر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG