لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال انگیزۀ تروریستی در رویداد پوهنتون اوهایو


مهاجم، نخست موترش را بر پیاده رو رانده و آن را با مردم تصادم داد
مهاجم، نخست موترش را بر پیاده رو رانده و آن را با مردم تصادم داد

حملۀ یک محصل جوان در پوهنتون ایالت اوهایو، که ۱۱ زخمی بر جا گذاشت، اکنون از سوی پولیس امریکا به مثابۀ یک حملۀ احتمالی تروریستی مورد تحقیق قرار گرفته است.

گفته میشود که فرد مهاجم، مسلمان سومالیایی تبار بود، اما سران جامعۀ مسلمان اوهایو تصریح کرده اند که چنین حملات، ربطی به عقاید اسلامی ندارد.

پولیس میگوید که فرد مهاجم در رویداد دیروز در پوهنتون ایالت اوهایو، قصداً موترش را بر عابرین تصادم داد و سپس با یک چاقوی قصابی، به مردم حمله ور شد و آنان را زخمی ساخت.

گفته شده که عبدالرزاق علی ارتان، خود محصل پوهنتون اوهایو بود. کریگ ستون، یک مقام پولیس پوهنتون ایالتی اوهایو گفت که یک مأمور پولیس "در کمتر از یک دقیقه" به صحنۀ رویداد حاضر شده و پس از درگیری با فرد مظنون، فوراً او را کشت.

مسئولین صحی گفتند که از این رویداد، ۱۱ زخمی به شفاخانه های محل انتقال یافته اند، اما جراحت هیچ یکی آنان، تهدید کنندۀ حیات نیست. به تعقیب وقوع این حمله، نیرو های واکنش سریع و مأمورین اف بی آی نیز به صحنه رسیدند و برای یافتن حمله کنندۀ احتمالی دیگر، به جستجو پرداختند.

یک مقام حکومتی همچنان به آژانس اسوشیتد پرس گفته است که ارتان، در سومالیا زاده شده بود و دارندۀ کارت اقامت قانونی دایمی، یا گرین کارت بود.

انگیزۀ تروریستی؟

رسانه های امریکایی گفتند که ظاهراً عبدالرزاق علی ارتان، قبل از اقدام به حمله، در یک صفحۀ فیسبوک که بعداً مسدود گردید، مطلبی بر ضد ایالات متحده نیز پُست کرده بود و در آن خواسته بود که امریکا دیگر نباید در أمور سایر کشور ها "به خصوص در أمور امت مسلمه" مداخله کند.

با این هم، تا کنون یقین حاصل نشده که عمل دیروز عبدالرزاق ارتان صد در صد انگیزۀ تروریستی داشته باشد. اما قضیۀ او، به حیث یک اقدام ممکنۀ تروریستی، مورد تحقیق قرار دارد.

عبدالرزاق علی ارتان، مظنون حمله در پوهنتون ایالت اوهایو
عبدالرزاق علی ارتان، مظنون حمله در پوهنتون ایالت اوهایو

در همین حال، امامان مساجد و سران سازمان های مسلمانان در ایالت اوهایو، حملۀ دیروزی را شدیداً تقبیح کردند. جنیفر نیمار، از شورای روابط اسلامی امریکا در ایالت اوهایو گفت که این عمل و هر عمل "خشونت بار و بیهوده را با شدیدترین الفاظ" تقبیح میکنند.

باسل گوهر، امام یک مسجد محل نیز به نکوهش این حمله پرداخته و آن را کار دور از عقاید اسلامی خواند.

مایک پنس معاون دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا، نیز با خانواده های افراد متأثر شده ابراز همدردی نموده و رویداد دیروز را، یک حملۀ غم انگیز خوانده است. اما آقای ترمپ، که سابق در همچو واقعات انگشت انتقاد را بر سیستم مهاجرت امریکا میگرفت، تا حال تبصره ای نکرده است.

XS
SM
MD
LG