لینک های دسترسی

Breaking News

تطبیق دومین واکسین کووید۱۹ به زودی در امریکا آغاز می‌شود


یک هفته پس از منظوری استفاده اضطراری اولین واکسین کووید۱۹ در امریکا، کمیتهٔ مشورتی ادارهٔ غذا و دوای ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۷ دسمبر (۲۷قوس) استفاده اضطراری دومین واکسین کووید۱۹ را تایید کردند.

این واکسین توسط شرکت‌ مودرنا تولید شده است و نتایج اولیه آزمایش‌های نهایی آن نشان داده است که ۹۴ درصد موثر بوده است.

ستیفن هان، کمیشنر ادارهٔ غذا و دوای ایالات متحده پس از تاییدی واکسین گفت که این اداره به زودی، ممکن روز جمعه، مجوز تطبیق واکسین شرکت مودرنا را صادر کند.

داکتر هیلی گانس، از مرکز طبی پوهنتون استنفورد می‌گوید: "شواهدی که با جزییات کامل در مورد این واکسین مورد مطالعه قرار گرفته است، جوابگویی بیش از هر موضوعی است که ما دیده ایم."

پس از تاییدی واکسین از طرف ادارهٔ غذا و دوای ایالات متحده، شرکت مودرنا حمل و نقل تقریبا شش میلیون دوز را آغاز می کند؛ دوز های نخست به کارمندان صحی و کهن‌سالان تطبیق خواهد شد.

هفته گذشته کمیتهٔ مشورتی استفاده اضطراری واکسین شرکت های فایزر و بیوان‌تیک آلمان را تایید کرد که یک روز بعد ادارهٔ غذا و دوای امریکا مجوز تطبیق آنرا صادر کرد.

از رهگذر موثریت، واکسین‌ فایزر با ۹۵ و مودرنا با ۹۴ درصد اثربخشی، موثرترین واکسین‌ها خوانده شده، اما مودرنا عوارض جانبی مکرری را نسبت به شرکت فایزر در آزمایشات کلینیکی گزارش داده است. این عوارض جانبی همه واکنش‌های کوتاه مدت بوده اند.

دومین واکسین کروناویروس در حالی تایید می‌شودکه شمار مرگ و میر ناشی از کروناویروس در ایالات متحده به بیش از ۳۱۰ هزار و شمار مجموعی مبتلایان در این کشور به بیش از ۱۷ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، تا روز جمعه ۱۸ دسمبر (۲۸ قوس) بیش از ۷۵ میلیون و ۸۴ هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده اند و این بیماری جان اضافه از یک میلیون و ۶۶۵ هزار نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG