لینک های دسترسی

Breaking News

اعضای کانگرس امریکا به بایدن: ترجمانان افغان را هر چه زودتر از افغانستان بیرون کنید


حدود ۱۰ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده در این نشست خبری اشتراک کرد.
حدود ۱۰ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده در این نشست خبری اشتراک کرد.

با تشدید عملیات نظامی طالبان، تلاش اعضای کانگرس برای بیرون ساختن افغان‌هایی که با سربازان و نهادهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند، شدت گرفته است.

جیسن کرو، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده می گوید که اعضای هر دو مجلس کانگرس و قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تلاش دارند تا هر چه زودتر لایحه‌های پیشنهادی شان برای تسریع روند صدور ویزه ویژه مهاجرت یا اس آی وی تصویب و برای توشیح به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده فرستاده شود.

این قانونگذار امریکایی روز چهارشنبه (دوم سرطان) در یک نشست خبری در مقر کانگرس گفت که مقام های جزیره گوام ابراز آمادگی کرده اند که تمام افغان‌هایی که تا هنوز درخواست ویزه اس آی وی آنان طی مراحل نشده است، موقتاً از افغانستان به این جزیره کوچک که یکی از قلمرو های ایالات متحده در اقیانوس آرام است، انتقال داده شوند.

او به صدای امریکا گفت: "قصر سفید باید تصمیم بگیرد. وزارت دفاع و اردوی ایالات متحده [برای بیرون ساختن این افغان‌ها] آمادگی دارد. وزارت خارجه ایالات متحده آمادگی دارد. گوام آماده پذیرفتن این افغان ها است. ما منتظر تصمیم قصر سفید استیم تا این برنامه [انتقال افغان‌ها] آغاز شود."

هفته گذشته یک لایحه در مجلس نمایندگان ایالات متحده پیشنهاد شد که در صورت تصویب، روند صدور ویزه اس آی وی به درخواست کنندگان آن سریع می‌شود و برخی موانع اداری طی مراحل این ویزه نیز از میان برداشته خواهد شد.

در یک اقدام جداگانه، روز سه شنبه (اول سرطان) نیز یک لایحه دیگر برای تسریع روند صدور ویزه اس آی وی به مجلس سنای ایالات متحده پیشنهاد شد. اما تا کنون این تلاش‌های کانگرس تاثیری بر تسریع روند صدور ویزه اس آی وی نداشته است.

قانونگذاران امریکایی که در نشست خبری روز چهارشنبه حضور داشتند، ادعا دارند که حکومت جو بایدن برای بیرون ساختن افغان‌هایی که با امریکایی‌ها در افغانستان کار کرده اند، بطی عمل می‌کند و این کار زندگی این افغان‌ها را با خطر مواجه خواهد کرد.

مایکل والتز، یک عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت: "اگر رییس جمهور بایدن همین اکنون اقدام نکند، دست این حکومت و رییس جمهور بایدن با خون این [افغان] ها آلوده خواهد شد."

مایکل مک‌کال، معاون کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که طرح بیرون ساختن این افغان‌ها از افغانستان تهیه شده اما او نمی‌داند که چرا قصر سفید دستور اجرای آن را صادر نمی‌کند.

بر اساس اظهارات قانونگذاران امریکایی، حدود ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار درخواست کننده ویزه اس آی وی منتظر طی مراحل اداری برای گرفتن ویزه امریکا می باشد.

این قانونگذاران افزودند که با پیشروی طالبان، خطر کشته شدن این افغان‌ها به دست جنگجویان طالبان بیشتر می شود و آنان تا اخیر ماه جولای باید به یک کشور سوم یا جزیره گوام به شکل موقت انتقال داده شوند تا طی مراحل صدور ویزه شان تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG