لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور امریکایی لایحۀ 'نجات' همکاران افغان قوای امریکایی را معرفی کرد


جان کنیدی، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده لایحه‌ای را در مورد محافظت از ترجمانان و متحدان افغان که "نقشی اساسی" در کمک به نیروهای ایالات متحده در طول جنگ در افغانستان داشته اند، معرفی کرد.

در لایحۀ "نجات متحدین افغان ما" که روز سه شنبه ۲۲ جون (اول سرطان) از سوی سناتور کنیدی معرفی شد، از وزارت‌های خارجه و دفاع ایالات متحده خواسته شده است تا آن شهروندان افغان را که با نظامیان امریکایی کار کرده اند، قبل از خروج کامل نیروها از افغانستان، به ایالات متحده و یا جای دیگری منتقل کنند.

آقای کنیدی در بیانیه‌ای گفت: "متحدان افغان امریكا جان خود و خانواده‌های خود را برای كمك به سربازان امریكایی به خطر انداختند و اینكه امریكا آنان را در دست طالبان بی رحم بگذارد غیر قابل تصور است. این افغان‌های شجاع هیچ پناهگاهی در وطن خود ندارند و حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم، تضمین حفاظت از آنها در ایالات متحده است. امیدوارم همکارانم در تصویب این لایحه برای تقدیم پناهگاه به متحدان و خانواده هایشان با من همراه شوند."

براساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روند خروج حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نظامی امریکایی از افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود. قرار است حدود ۷۰۰۰ نظامی ناتو مستقر در افغانستان نیز در این محدودۀ زمانی افغانستان را ترک کنند.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیش از ۵۰ در صد تکمیل شده است.

در همین حال واشنگتن پست در سر مقاله‌ای نوشته است که "فاجعۀ اجتناب ناپذیری" در افغانستان برای ترجمانان و سایر افرادی که شانه به شانه با نیروهای امریکایی و ناتو کار کردند، در آستانه‌ای به وقوع پیوستن است. در سرمقالۀ واشنگتن پست آمده است که رییس جمهور بایدن زمان بسیار کمی دارد تا از این فاجعه جلوگیری کند.

واشنگتن پست نگاشته است: "ایالات متحده باید بلافاصله تخلیه منظم متحدان افغان را آغاز کند تا طعمهٔ طالبان نشوند. پشت سر گذاشتن آنها خیانت اسف‌باری خواهد بود."

مدافعان حقوق بشر و شماری از نظامیان برحال و بازنشستۀ امریکایی نیز از قصر سفید خواسته اند تا افغان‌هایی را که به نیروهای امریکایی کار کرده اند،‌ تا زمانی که ویزه‌های مهاجرت شان طی مراحل می‌شود، به محل مصوون انتقال دهد.

این در حالی است که چندی قبل دیدبان حقوق بشر از نیروهای خارجی که در حال ترک کردن افغانستان اند، خواست تا روند "اسکان مجدد" ترجمانان افغان را که با تهدید طالبان روبرو اند، سرعت ببخشند.

برنامه ویزه خاص مهاجرت بیش از یک دهه پیش آغاز شد و ایالات متحده ۲۶۵۰۰ ویزه برای ترجمانان،‌ کارمندان خاص و سایر افرادی که برای کار با ایالات متحده خطرات را متقبل شده اند،‌ منظور کرد. تا اکنون حدود ۱۶۰۰۰ ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا توزیع شده است و حدود ۱۸۰۰۰ درخواست دیگر نیز پیشکش شده است.

XS
SM
MD
LG