لینک های دسترسی

Breaking News

تیلرسن برای رسیدگی به بحران قطر، وارد عربستان شد


تیلرسن: ایالات متحده یک هدف دارد و آن ازبین بردن تروریزم در روی زمین است
تیلرسن: ایالات متحده یک هدف دارد و آن ازبین بردن تروریزم در روی زمین است

ریکس نیلرسن، وزیرخارجه ایالات متحده، در تلاش برای حل بحران قطر، امروز چهارشنبه وارد عربستان سعودی شد.

انتظار میرود که آقای تیلرسن در سفر اش به جده، با مقامات آنعده از کشورهای که قطر را حمایت از دهشت افگنی متهم کرده اند، ملاقات کند.

وزیرخارجه ایالات متحده یک روز پس از آن به عربستان سعودی سفر میکند که روز گذشته یک توافق نامه را با حکومت قطر در امر مبارزه با تروریزم و منابع مالی آن به امضا رساند.

ریکس تیلرسن که در کنار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیرخارجۀ قطر، صحبت میکرد، گفت که بر اساس این توافق نامه، تلاش های مشخص برای مبارزۀ فعال علیه تروریزم و تقویت مبارزه بر ضد آن اتخاذ خواهد شد.

آقای تیلرسن همچنان افزود "من اینجا در قطر استم و همان روحیه را که رئیس جمهور با خود به ریاض برد، من آنرا با خود به اینجا آورده ام. ایالات متحده دارای هدف واحدی است و آنمحو دهشت افگنی از صفحه گیتی است."

اما عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، بحرین و مصر با نشر یک اعلامیه گفته اند که آنان از تلاش های ضد تروریزم ایالات متحده قدردانی میکنند، ولی افزوده اند که توافق نامۀ جدید میان واشنگتن و دوحه کافی نبوده و آنان جدیت قطر در مبارزه با تمویل و حمایت از تروریزم را از نزدیک نظارت میکنند.

درپنجم جون، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و سایر کشور ها مراودات دیپلوماتیک خود را با قطر قطع کرده و محاصره هوایی و بحری را بالای این کشور وضع کردند. این گروه از کشورها به رهبری عربستان سعودی قطر را متهم می کنند که از دهشت افگنی جانب داری می کندو و فهرستی را از ١٣ تقاضای خویش به دوحه تسلیم دادند.

این گروۀ از کشورها به رهبری عربستان سعودی، قطر را به حمایت از تروریزم متهم کرد و به دوحه یک فهرست حاوی سیزده درخواست را در بدل از بین بردن تحریم ها علیه آنکشور ارسال کردند.

طوریکه معلوم می شود رئیس جمهور دونالد ترمپ در بحران قطر با همسایگانش از عربستان سعودی پشتیبانی کرده است و قطر را به تمویل دهشت افگنی متهم می کند، اما به نظر اکثریت تحلیل گران، تیلرسن درین بحران بی طرف باقی مانده است.

آرون دیوید میلر از ویلسن سنتربه صدای امریکا گفت موفقیت در کمک کردن به حل بحران منطقه یی می تواند تیلرسن و ترمپ را همنظر سازد.

به گفتۀ آقای میلر"اگر تیلرسن بتواند زمینه یی را فراهم کند که عربستان سعودی و قطر بدون اینکه احساس تحقیر کنند از مواضع شان برگردند، درین صورت رئیس جمهور (ترمپ) از آن حمایت خواهد کرد."

آرون میلر می افزاید،او به این باور است که تیلرسن که رئیس سابق ایکسان بود این مهارت را دارد تا برای رسیدن به یک معامله ای گفتگو کند.

تیلرسن برای رسیدگی به بحران قطر، وارد عربستان شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00

XS
SM
MD
LG