لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: مسدودیت مکاتب دختران تاثیر گسترده بر تعامل ما با طالبان داشته است 


وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که سال تعلیمی جدید در افغانستان به زودی آغاز می‌شود و ایالات متحده این که طالبان در راستای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران چه تصمیم می‌گیرند را از نزدیک زیر نظر دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در پاسخ به پرسش صدای امریکا گفت که تصمیم طالبان در خصوص مسدود کردن مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران تخطی از تعهداتی است که طالبان خود به مردم افغانستان داده بودند.

پرایس افزود که محروم شدن دختران افغان از مکاتب "تاثیر گسترده روی به جریان انداختن تعامل ما با نمایندگان طالبان داشته است".

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز دوم مارچ (۱۱ حوت) در جریان سخنرانی به شورای حقوق بشر ملل متحد، محدودیت وضع شدهٔ طالبان بر دختران و زنان در افغانستان را تقبیح کرد.

او گفت: "ما سرکوب شدید زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان، به شمول منع آنان از رفتن و مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها، را تقبیح می‌کنیم."

سال تعلیمی ۱۴۰۲ در افغانستان تا حدود یک ماه دیگر ‌آغاز خواهد شد و سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا از طالبان خواست به دختران و زنان اجازه بدهند به مکتب بروند و در جامعه نقش کامل داشته باشند.

حکومت طالبان همواره می‌گوید که مسدود شدن مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران امر موقت بوده و با مساعد شدن زمینه بازگشایی خواهند شد اما نه تنها دروازه‌های مکاتب به روی دختران باز نشد بلکه طالبان در ماه دسمبر سال گذشته دروازهٔ‌های پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران مسدود کردند.

ند پرایس گفت که دسترسی به آموزش به عنوان حق بشری در سطح بین المللی پذیرفته شده است و "آموزش برای رشد افغانستان، برای ثبات اقتصادی و رفاه آن، لازمی است".

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز گذشته اعلام کرد که قرار است دروس پوهنتون‌های دولتی مناطق سردسیر افغانستان، به شمول کابل، تا پنج روز دیگر آغاز شود.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفت: "براساس فیصله شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی، در نظر است که دروس سمستری بهاری محصلین پسر در موسسات تحصیلی دولتی مناطق سردسیر به تاریخ ۱۵ ماه جاری به طور رسمی آغاز شود."

این در حالی است که انتظار می‌رفت در سال تحصیلی جاری دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی زنان و دختران نیز باز شود، اما وزارت تحصیلات عالی طالبان در این مورد معلومات نداده است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ میلادی تحصیل دختران را در تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی افغانستان تا "اطلاع ثانی" به حالت تعلیق درآورد.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، نیز زنان عمدتاً از حق کار و آموزش محروم بودند.

XS
SM
MD
LG